afkoop orkest, te dure test

13 december 2012

afkoop orkest, te dure test

De SP is een groot voorstander van laagdrempelige cultuur. Het Orkest van het Oosten (Nederlands Symphonie Orkest) kreeg daarom een subsidie van 350.000 euro per jaar en dat zou vanaf 2013 € 322.465 worden. Daarvoor moet ze minstens 70 optredens per jaar organiseren en heeft de politiek ruimte om te sturen op bijvoorbeeld de prijs van de entreekaarten. Niets mis mee. De Staten hebben echter gekozen voor het afkopen van de subsidie zodat we niets meer te zeggen hebben over het Orkest maar ook nooit meer iets hoeven te betalen.

gvdvklll"Dit klinkt in eerste instantie best logisch, al ben je dan de sturing kwijt over het orkest, maar als je de afkoopsom van meer dan 8 miljoen (€ 8.325.000,-) afzet tegen de subsidie dan gaan we pas na 25 jaren het verschil maken, een zeer stom besluit. Je zet de politiek buiten spel en geeft de markt vrij spel. Ik sta er niet vreemd van te kijken als over een paar jaar blijkt dat het Orkest het niet red zonder structurele bijdrage van de overheid en moet fuseren met als gevolg dat het mooie orkest uit Enschede verdwijnt en de toegankelijkheid beperkt wordt voor mensen met een dikke portemonnee. Zoals inmiddels al bij vele marktexperimenten is gebleken." Aldus Gezina van der Ven.