SP heeft zorgen over veiligheid ict-systemen overheden

2 februari 2021

SP heeft zorgen over veiligheid ict-systemen overheden

De SP-Statenfractie maakt zich zorgen over de veiligheid van digitale overheidssystemen in Overijssel. Berichtgeving over een datalek bij de GGD en recent nog een grootschalige cyberaanval op gemeente Hof van Twente zorgen niet alleen voor onrust, maar roepen ook vragen op over de gevolgen voor inwoners. De SP wil van de provincie weten hoe zij gemeenten ondersteunt en dringt aan op het zo goed mogelijk informeren van inwoners over de gevolgen van mogelijke hacks.

Fractievoorzitter Herman Kalter: “Inwoners van Hof van Twente hebben nog altijd amper sluitende informatie gekregen over de gevolgen van de grootschalige hack van de gemeente. Dit kan potentieel enorme gevolgen hebben voor inwoners. Ondernemers komen nu al in de problemen omdat hun gegevens zijn verdwenen. Het herstel van ict-systemen zal ook veel geld gaan kosten waardoor gemeenten in de financiële problemen kunnen komen en bezuinigingen op dienstverlening in beeld komen. Dat willen wij voorkomen. Daarom moet de provincie in haar rol als financieel toezichthouder zich coulant opstellen en gemeenten zoveel mogelijk ondersteunen.”