h

N340 en de N377

De SP was destijds voor het 80plus-alternatief en als we helemaal opnieuw zouden beginnen zouden we daar nu ook voor zijn. Maar het proces is nu al zóver dat dat niet realistisch is en dat zou bovendien het gebied nog veel langer in grote onzekerheid laten. Daarom vinden we dat we zoveel mogelijk binnen het PIP moeten blijven. Het beeld dat de SP voor ogen heeft voor zowel de N340 als de N377 is om twee - over de gehele linie - duurzaam veilig ingerichte 80 km wegen te realiseren waarbij de knelpunten worden aangepakt en de veiligheid, leefbaarheid en doorstroming wordt verbeterd.

Voor de uit te werken richting vinden we van belang dat daarin de knelpunten worden aangepakt die in het in de brief genoemde basispakket zitten maar ook de knelpunten die in de bouwstenen 6, 7 en 8 zitten en die betrekking hebben op de N377. Dat zijn dus de knooppunten Nieuwleusen, Sluis 4 en N48-De Pol alsook de knelpunten in Balkbrug en bij Drogteropslagen. Daarnaast hoort daar voor ons ook bij dat knooppunt Varssen verbeterd wordt maar dan niet als knooppunt van dubbelbaans 100km wegen maar als knooppunt van 80 km wegen. 
Dit zouden we als richting mee willen geven om in samenhang en met kennis van zaken nader te worden uitgewerkt en doorgerekend.
 
De groffe raming van deze bouwstenen leidt volgens de brief tot een geschat totaal budget van €156 miljoen plus wat er nog geraamd moet worden voor een eenvoudigere verbetering van knooppunt Varssen. We gaan er van uit dat de raming die straks bij de uitwerking wordt gemaakt, dan ongeveer op 160 miljoen uit zal komen.
Dit vinden we ook terug in de motie die net door mevrouw Nijhof mede namens ons is ingediend en we onderschrijven ook de andere overwegingen die zij heeft uitgesproken. We hopen dat dit leidt tot een goed nieuw voorstel dat van de N340 en de N377 duurzaam veilige en leefbare wegen met een goede doorstroming zal maken. En dat tevens zorgt dat er meer middelen beschikbaar komen voor met name het openbaar vervoer en het groot onderhoud van de wegen en kunstwerken in Overijssel.
 
We gaan er van uit dat bij de uitwerking de betrokken partijen en belangengroepen worden betrokken en dat de al gemaakte overeenkomsten redelijk en billijk worden afgehandeld. 
 
Tot slot, deze inrichting is wat ons betreft is dit ook het eindbeeld voor deze weg maar daar verschillen de indieners mogelijk van mening over. De definitie van het begrip toekomstvast vraagt daarom mogelijk nog om een vervolgdiscussie. Maar voor nu zijn we het over de richting in ieder geval eens.

U bent hier