h

Cogas, Ziggo en Caiway

5 november 2014

Cogas, Ziggo en Caiway

Vrijdag is de aandeelhoudersvergadering bijeen om het debacle ‘Cogas, Ziggo en Caiway’ te bespreken. Op de agenda staan onder andere de
ongelukkige communicatie. Ik vraag me dan af hoe je een verplichte overstap dan wel goed kunt communiceren. Volgens mij kun je zo’n verkeerde zet onmogelijk goed praten met welke gelikte communicatie campagne dan ook.

De reacties op de Facbookpagina ‘Cogas wij kiezen zelf!
zijn dan ook niet mals. Ik startte deze pagina om te kijken of ik de enige was die deze actie van Cogas ronduit dubieus en schandelijk vond.
Niet dus. De reactiestroom gaat nog steeds door. De mensen zijn boos, willen niet gedwongen worden tot toestanden waar ze niet om vroegen.
Hoewel velen weinig vertrouwen hebben in de politiek wordt er toch uitgekeken naar de aandeelhoudersvergadering van vrijdag. Wat kunnen ze
daar voor ons, de klanten, doen?

Volgens mij moet er in de aandeelhoudersvergadering gepraat worden over het waarom. Waarom is hier niet beter over nagedacht? Dachten ze nou echt dat de Ziggo-klanten als makke lammetjes zouden overstappen? Waarom is er niet voor een klantvriendelijke optie gekozen. Het gaat
immers ook over Cogas klanten? Waarom niet een mooi glasvezelnetwerk maken, een paar providers erop die dan zelf de klanten met mooie aanbiedingen lokken om over te stappen. Dat was zeker voor veel klanten
een hele mooie optie geweest. Nu dat het ze opgedrongen wordt weten ze niet hoe snel ze moeten overstappen op alles wat maar niet met Cogas en
bijbehorende bedrijven hoort. Ongelukkige communicatie of gewoon ronduit slechte marketing. Alles waar de voorstanders van marktwerking voor
staan wordt met deze actie van Cogas teniet gedaan. Weg vrije keuze, overstappen zul je!

Dan nog de email adressen. Veel mensen hebben deze al vele jaren in gebruik en gebruiken het emailadres dagelijks om op allerlei webpagina’s en dergelijke in te loggen. Dan hadden ze maar een mailadres moeten
aanmaken die los staat van de provider. Ja misschien wel, maar dit was tien jaar geleden nog niet zo gebruikelijk als nu het geval is. En dus hebben veel mensen hun ‘oude’ @Home mailadres nog voor veel zaken in gebruik. Veel te veel toestanden om te moeten aanpassen als je er niet zelf om gevraagd hebt.

Wat te denken van Ziggo zelf. Muisstil zijn ze in deze kwestie. Raar toch als je zoveel klanten kwijtraakt? Zelf denk ik dat het, zoals in de folder van Cogas begin dit jaar stond, de bedoeling was dat Ziggo op de kabel zou blijven en dat Glasvezel er naast zou komen. De klanten
zouden dan de mogelijkheid krijgen om over te stappen op glas maar zouden ook zeker bij Ziggo op de kabel mogen blijven. Maar wat gebeurde er? Cogas verhoogde de huurprijs en Ziggo ging daar niet mee akkoord.
Waarom niet? Niet meer rendabel. Het kost te veel monteurs en dus geld om op het Cogas netwerk voldoende kwaliteit te leveren voor de Ziggo
gebruiker. Dan maar niet moet Ziggo gedacht hebben.

Wat er mijn inziens besproken zou moeten worden aanstaande vrijdag is wie er verantwoordelijk is voor dit debacle. Wat daar voor consequenties aan zitten en vooral hoe lossen we dit op voor de klanten.
Laat Cogas en Ziggo opnieuw om de tafel gaan. Geef Cogas de kans om het tij te keren, hun klanten te leren kennen en vooral hun klanten te waarderen. En wat Caiway moet doen? Gewoon een goed product leveren,
straks over de glasvezel. Een mooi pakket erbij, wellicht dat de klanten dan vanzelf komen. Beter een tevreden klant dan een gedwongen klant.

Zie ook:

U bent hier