Cultuur

17 april 2018

Overijsselse monumenten lopen geld mis

Eigenaren van Rijksmonumenten kunnen een goedkope lening krijgen om hun monument te restaureren of een nieuwe bestemming te geven. Uit de beantwoording van vragen in de Tweede Kamer blijkt dat Overijssel helemaal onderaan de lijst bungelt van toegekende leningen. De SP trekt nu bij Gedeputeerde Staten aan de bel om te zorgen dat Overijssel beter kan profiteren van deze regeling.

8 juni 2016

SP stemt voor cultuurnota

Foto: Paulien Wilkinson

De SP fractie is er altijd warm voorstander van geweest om als provincie te investeren in cultuur. Toch hebben we voorgaande jaren tegen de cultuurnota gestemd omdat er volgens ons sprake was van een Staatsloterij-effect. Alleen een paar grote instellingen kregen veel geld en de kleinere hadden het nakijken.
Nu is het gelukkig anders! Doormiddel van vernieuwende werksessies is er vooral samen aan de nieuwe cultuurnota gewerkt.

20 januari 2016

SP stemt in met reddingsplan Orkest van het Oosten

In de Statenvergadering werd het voorstel behandeld waarmee het Orkest van Oosten voorlopig gered kan worden. Dit voorstel is eigenlijk precies het voorstel dat de SP in voorgaande jaren al graag gezien had.

26 november 2015

Ons Orkest van het Oosten

Het Orkest van het Oosten, ons orkest dus, staat op het punt van omvallen. Hoe is dit zo gekomen en wat nu? Dat zijn toch wel de belangrijkste vragen op dit moment.

13 december 2012

afkoop orkest, te dure test

De SP is een groot voorstander van laagdrempelige cultuur. Het Orkest van het Oosten (Nederlands Symphonie Orkest) kreeg daarom een subsidie van 350.000 euro per jaar en dat zou vanaf 2013 € 322.465 worden. Daarvoor moet ze minstens 70 optredens per jaar organiseren en heeft de politiek ruimte om te sturen op bijvoorbeeld de prijs van de entreekaarten. Niets mis mee. De Staten hebben echter gekozen voor het afkopen van de subsidie zodat we niets meer te zeggen hebben over het Orkest maar ook nooit meer iets hoeven te betalen.

13 november 2012

SP in Ov: biebs in Hof van twente blijven open

Op basis van een oproep van de SP hebben de kinderen van basisscholen OBS de Zwaluw in Markelo en de OLVrouweschool in Bentelo actie gevoerd voor het open houden van de huidige bibliotheekfilialen in de Hof van Twente. De kinderen hebben prachtige tekeningen gemaakt, waarin zij aangaven waarom zij vinden dat de bibliotheek zo belangrijk is.