Cultuur

6 mei 2020

SP dringt aan op actie provincie na brandbrief culturele sector

De SP-Statenfractie heeft vragen gesteld aan gedeputeerde de Witte van cultuur naar aanleiding van een brandbrief die de culturele sector in Overijssel verstuurd heeft. De SP wil dat er snel extra financiële ondersteuning komt voor de culturele sector. In de brief die breed
ondertekend is door culturele instellingen en makers in de provincie
Overijssel wordt gevraagd om hulp om het omvallen van de sector door de gevolgen van de coronacrisis te voorkomen. De SP pleite
eerder in de commissie cultuur al voor extra ondersteuning van zowel
instellingen als jonge makers die in hun bestaanszekerheid bedreigt worden.

20 april 2020

SP wil steun voor kleine culturele initiatieven

Tijdens de commissie Cultuur en Sociaal werd woensdag inbreng voor de nieuwe provinciale cultuurnota besproken. De SP vroeg daarbij specifiek aandacht voor de kleinere initiatieven en makers die het nu vanwege de coronacrisis bijzonder zwaar hebben.

17 april 2018

Overijsselse monumenten lopen geld mis

Eigenaren van Rijksmonumenten kunnen een goedkope lening krijgen om hun monument te restaureren of een nieuwe bestemming te geven. Uit de beantwoording van vragen in de Tweede Kamer blijkt dat Overijssel helemaal onderaan de lijst bungelt van toegekende leningen. De SP trekt nu bij Gedeputeerde Staten aan de bel om te zorgen dat Overijssel beter kan profiteren van deze regeling.

8 juni 2016

SP stemt voor cultuurnota

Foto: Paulien Wilkinson

De SP fractie is er altijd warm voorstander van geweest om als provincie te investeren in cultuur. Toch hebben we voorgaande jaren tegen de cultuurnota gestemd omdat er volgens ons sprake was van een Staatsloterij-effect. Alleen een paar grote instellingen kregen veel geld en de kleinere hadden het nakijken.
Nu is het gelukkig anders! Doormiddel van vernieuwende werksessies is er vooral samen aan de nieuwe cultuurnota gewerkt.

20 januari 2016

SP stemt in met reddingsplan Orkest van het Oosten

In de Statenvergadering werd het voorstel behandeld waarmee het Orkest van Oosten voorlopig gered kan worden. Dit voorstel is eigenlijk precies het voorstel dat de SP in voorgaande jaren al graag gezien had.

13 december 2012

afkoop orkest, te dure test

De SP is een groot voorstander van laagdrempelige cultuur. Het Orkest van het Oosten (Nederlands Symphonie Orkest) kreeg daarom een subsidie van 350.000 euro per jaar en dat zou vanaf 2013 € 322.465 worden. Daarvoor moet ze minstens 70 optredens per jaar organiseren en heeft de politiek ruimte om te sturen op bijvoorbeeld de prijs van de entreekaarten. Niets mis mee. De Staten hebben echter gekozen voor het afkopen van de subsidie zodat we niets meer te zeggen hebben over het Orkest maar ook nooit meer iets hoeven te betalen.

13 november 2012

SP in Ov: biebs in Hof van twente blijven open

Op basis van een oproep van de SP hebben de kinderen van basisscholen OBS de Zwaluw in Markelo en de OLVrouweschool in Bentelo actie gevoerd voor het open houden van de huidige bibliotheekfilialen in de Hof van Twente. De kinderen hebben prachtige tekeningen gemaakt, waarin zij aangaven waarom zij vinden dat de bibliotheek zo belangrijk is.