SP stemt voor cultuurnota

8 juni 2016

SP stemt voor cultuurnota

Foto: Paulien Wilkinson

De SP fractie is er altijd warm voorstander van geweest om als provincie te investeren in cultuur. Toch hebben we voorgaande jaren tegen de cultuurnota gestemd omdat er volgens ons sprake was van een Staatsloterij-effect. Alleen een paar grote instellingen kregen veel geld en de kleinere hadden het nakijken.
Nu is het gelukkig anders! Doormiddel van vernieuwende werksessies is er vooral samen aan de nieuwe cultuurnota gewerkt.

Statenlid Gezina van der Ven:"Het was een aangename verrassing, dit mooie proces om samen met het werkveld, de ambtenaren , de gedeputeerde en de Statenleden doormiddel van werksessies deze cultuurnota te maken."
Wat de SP betreft was dit een veel betere benadering dan de vorige keer, toen het stuk al vast stond voor we het veld in gingen en het vooral om een bezuinigingsnota ging. Nu kon iedereen nog zijn steentje bijdragen"

Dit is echt een nota van ons allemaal geworden met zeker ook ruimte voor de kleinere instellingen die vaak met een kleine bijdrage enorm veel kunnen bereiken.
Omdat de cultuurnota veel ambitie bevatte maar er niet veel middelen voor werden vrijgegeven door het college is het verzoek gedaan om hier nog eens naar te kijken.
Nu de gedeputeerde heeft toegezegd om meer geld vrij te maken voor cultuur kan de SP fractie van harte voor de cultuurnota stemmen.