h

N348

Net als voor de N340 vindt de SP dat het eindbeeld voor de N348 een duurzaam veilige 80-km/uur-weg zou moeten zijn. In de omgevingsvisie is echter aangegeven dat het streefbeeld voor deze weg een 100km/uur stroomweg moet zijn. Dit voorstel is het startschot voor de eerste en tweede fase van de herinrichting van de weg als 100km/uur stroomweg. Tot en met de realisering van fase 3 blijft de snelheid op deze weg echter 80km/uur en daarom kunnen we het voorstel steunen, omdat het bijdraagt aan de veiligheid, leefbaarheid en doorstroming op deze weg.

De voorgestelde oplossing voor de Dalmsholterdijk is wat ons betreft niet ideaal maar het is het op 1-na-beste alternatief nu de verschillende klankbordgroepen niet tot een gezamenlijk gedragen oplossing zijn gekomen.

Wel hebben zij aangegeven dat de breedte van de tunnel voor hen echt een zorgpunt is. Daarom wil ik GS vragen of zij bereid zijn om als het budget het onverhoopt toch toelaat toch opnieuw te bekijken of een bredere tunnel tot de mogelijkheden behoort.

Dan kom ik bij een ander belangrijk punt en dat is dat de heroverweging van de N340 bij ons de vraag oproept of we de wegencategorisering voor de N348 en voor alle provinciale wegen niet ook moeten heroverwegen. En als dat gebeurt, of dat dan niet weer leidt tot een heroverweging van dit voorstel wat weer kan betekenen dat we dan weer allerlei onnodige kosten hebben gemaakt en de uitvoering weer vertragen. Daarom zou ik de gedeputeerde willen vragen of hij kan verzekeren dat er in dit voorstel geen maatregelen staan die bijdragen aan de inrichting als 100km/uur weg. Mocht dat wel zo zijn, dan zou ik namelijk willen voorstellen om een go/no-gomoment in te bouwen waarop PS eventueel kan besluiten om die maatregelen niet als zodanig uit te voeren. Ik zou namelijk echt willen voorkomen dat we dan ook bij dit voorstel weer ten halve moeten keren zoals nu bij de N340.

U bent hier