PvdA en SP over excuses Arriva: “goede stap, maar wel te laat”

7 februari 2024

PvdA en SP over excuses Arriva: “goede stap, maar wel te laat”

Foto: SP

Het is goed dat vervoersmaatschappij Arriva excuses maakt voor haar beroerde start bij de overname van het busvervoer in Twente, “maar net als de bussen komt de spijt wel te laat”. Dat schrijven de provinciale fracties van PvdA en SP in een verklaring.

Bussen die niet werken, bussen die niet op komen dagen, klagende reizigers en een torenhoge werkdruk met onmogelijke dienstregelingen voor chauffeurs. Het busvervoer in Twente loopt al sinds de overname door Arriva in december bepaald niet vlekkeloos. Deze week erkende het bedrijf dat sprake was van “een aantal moeilijke weken” voor chauffeurs en reizigers. Volgens het bedrijf was sprake van een “roerige start”.

Ondermaats

“Als provincie willen we dat openbaar vervoer toegankelijk en betrouwbaar is,” schrijven Herman Kalter (SP) en Emma Peetsma (PvdA) in een reactie. “Het is goed dat Arriva nu erkent dat de prestaties ondermaats zijn. Maar treurig dat het twee wintermaanden moest duren voordat die erkenning er kwam.”

Peetsma: “Arriva legt bovendien de schuld nog wel erg buiten zichzelf. Het zou aan wegwerkzaamheden liggen, aan stoplichten die niet op groen willen of chauffeurs die nog moeten ‘wennen’. Maar toen Herman en ik in december met Arriva-chauffeurs praatten was voor ons direct duidelijk dat het zo niet ging. Toen al waren er zorgen over de dienstregeling, over kapotte bussen, over te weinig bussen, over werkdruk en geschonden arbeidsvoorwaarden. Donderdag waren we er weer, en de frustraties van de chauffeurs zijn in de tussentijd alleen maar toegenomen.

Als Arriva nu plotseling tot inkeer is gekomen dan is dat natuurlijk fijn om te horen. Maar het zou ze sieren als ze ook naar hun eigen handelen kijken. En sorry zeggen is makkelijk. Wij willen daden zien. En de chauffeurs en de reizigers willen dat ook.”

Kalter: “Het is ook wel typisch dat Arriva opeens het boetekleed aantrekt in de week waarin de provincie dreigt boetes op te leggen. Daar zijn zulke bedrijven kennelijk wél gevoelig voor. Fijn dat het inzicht komt zodra de winst in gevaar komt, maar hoe oprecht zijn die excuses dan?”

Bezoek

Donderdag 8 februari vindt er op verzoek van de PvdA en de SP een gesprek plaats tussen verantwoordelijk gedeputeerde Martijn Dadema en Twentse buschauffeurs van Arriva. Peetsma en Kalter vinden het belangrijk dat de chauffeurs hierin hun zorgen kunnen uiten en hopen dat het gesprek bijdraagt aan het verbeteren van de arbeidssituatie.

Peetsma en Kalter hopen dat daarmee het lek boven water is. “Maar we vertrouwen Arriva niet op haar blauwe ogen. We houden contact met de chauffeurs. We verwachten dat alle problemen volgende maand zijn opgelost. En we blijven het kritisch volgen.”