Gedeputeerde Jansen daadloos, kan graaicultuur bij Essent niet bestrijden

3 april 2006

Gedeputeerde Jansen daadloos, kan graaicultuur bij Essent niet bestrijden

In 2005 heeft de SP fractie opheldering gevraagd over de schandalig hoge beloning die de hoogste baas van energiebedrijf Essent incasseert. De heer Boersma vangt dit jaar zo'n 870.000 euro aan salaris, bonus en pensioenstorting, ruim een ton meer dan vorig jaar. Twee andere leden van de Raad van Bestuur kregen respectievelijk € 660.000 en € 530.000. Zowel Balkenende als gedeputeerde Piet Jansen spraken vorig jaar ferme woorden over zakkenvullers, maar tot nu toe kijken zij vooral schaapachtig toe zonder maatregelen te nemen.

Vorig jaar sprak heel Nederland al schande van de bakken geld die deze man betaald kreeg. Toch komt daar nu weer een karrenvracht bovenop. De aandeelhouders van het bedrijf zijn akkoord gegaan met deze exorbitante beloningen. Dat die aandeelhouders provincies en gemeenten zijn, maakt dit wanbeleid nog schrijnender. Blijkbaar hebben de locale en provinciale overheden geen enkel besef van verhoudingen. Na alle ophef de laatste jaren over zakkenvullerij tegenover het koopkrachtverlies voor gewone mensen als gevolg van de hoge energieprijzen, zou je toch beter moeten weten?”
Vorig jaar gaf bestuursvoorzitter Boersma onder druk van de aandeelhouders de helft (81.000 euro) van zijn bonus aan een goed doel. Aan dat soort pr-stuntjes hebben we natuurlijk helemaal niets, dat is een heel klein schaamlapje voor een veel grotere schandvlek
Premier Balkenende beloofde vorig jaar nog om het niet bij ‘naming and shaming’ te laten. De schandpaal was niet genoeg, hij zou ook door middel van concrete maatregelen - bijvoorbeeld in de fiscale sfeer - de zelfverrijking aanpakken. Gedeputeerde Jansen onderschreef dat concrete maatregelen nodig zijn en deze ontwikkeling zou bestrijden. De SP wil snel weten wat hij nu precies heeft gedaan om deze vorm van gelegaliseerd graaien uit de gemeenschapskas tegen te gaan. Aan mooie woorden hebben we niets, wordt bij Essent weer eens bewezen. Ook gedeputeerde Jansen moet laten zien waar hij staat: aan de kant van de klant of aan de kant van de zakkenvullers!