ROOD Hengelo van start met debatavond

5 juli 2006

ROOD Hengelo van start met debatavond

Overijssel heeft haar tweede ROOD-groep; na Zwolle is de jongerenorganisatie van de SP nu ook in Hengelo actief. De nieuwe club begon op de avond van 28 juni met een politiek café, speciaal voor jongeren. Er werd gedebatteerd over de thema's 'vrijheid', 'over de grens' en 'democratie'. Ronald van Raak, Eerste-Kamerlid voor de SP, leidde de discussies.

Debatavond

Tijdens de discussies bleek dat niet iedereen er dezelfde gedachten op nahield wanneer het om vrijheid gaat. Sommigen stelden dat alles gezegd mag worden, maar een groot deel van de zaal vond dat er wel degelijk grenzen aan de vrijheid van meningsuiting moeten zijn. Bijvoorbeeld omdat mensen anders te diep gekwetst kunnen worden.

Daarnaast werd er veel gedebatteerd over Bush en zijn oorlogen. Voor de oorlog in Afghanistan bestond nog enig begrip onder de aanwezigen, maar de inval in Irak keurde de hele zaal af.

Ook bij het thema democratie werd er volop gediscussieerd. Zo ontstond een verhitte discussie over de PNVD. Een deel van de mensen vond dat democratie wel regulerend zal werken met 'dit soort idioten', maar anderen vonden dat de staat moet optreden tegen zo’n partij.

Het geheel werd afgewisseld door een optredens van ‘de Improvizaadjes’, een theatersportgroep. Ook zij sneden de politiek aan en kwamen op een gegeven moment tot de conclusie dat er een nieuwe wet moet komen, die vaststelt dat ‘soep alleen maar met een lepel gegeten mag worden.’

ROOD
De jongerenorganisatie van de SP is de snelst groeiende van alle partijen. Vooral in studentensteden zijn jonge SP’ers actief. Er worden festivals georganiseerd, maar vooral ook acties gevoerd. Zo was ROOD de afgelopen tijd in actie tegen dierproeven in de cosmetische industrie, leeftijdsdiscriminatie, het inhumane uitzettingsbeleid en natuurlijk de woningnood. Met ROOD Hengelo kan per mail contact opgenomen worden.