h

Bewoners Tattersall in opstand tegen Essent en woningcorporatie

27 september 2006

Bewoners Tattersall in opstand tegen Essent en woningcorporatie

Een vijftigtal bewoners van de wijk Tattersall in Enschede is dinsdagavond 26 september bij elkaar gekomen om een eisenpakket samen te stellen vooruitlopend op een informatieavond van woningcorporatie De Woonplaats en Essent. Ze zijn de arrogante houding van zowel de woningcorporatie als Essent meer dan zat en willen met het samengestelde eisenpakket De Woonplaats en Essent dwingen tot actie over te gaan.

De bewoners van de wijk hebben hun buik vol van Essent. De stookkosten zijn enorm en de naheffingen zijn torenhoog (variërend van 1000 tot 1500 euro). Daarnaast functioneren de thermostaten niet of nauwelijks, net als de verwarmingsradiatoren.

Vijftig wijkbewoners, jong en oud, waren aanwezig
Vijftig wijkbewoners, jong en oud, waren aanwezig

‘Er is ons al maanden beloofd dat het ketelhuis hier in de wijk gerenoveerd zou worden, we zitten al bijna in oktober en straks is het winter, dan zitten we weer in de kou,’ aldus een geëmotioneerde bewoner. Een andere bewoonster meldt stijging in het warmtegebruik van 19 Gigajoule naar maar liefst 163 Gigajoule. Ze krijgt bijval van anderen met soortgelijke stijgingen.
Beide organisaties krijgen een maand de tijd om actie te ondernemen waarna de bewoners, indien niets ondernomen wordt, overgaan tot het aanspannen van een kort geding.
De aanwezige fractievoorzitter van de SP Provinciale Statenfractie, Düzgün Yildirim, en de SP-raadsleden Annelies Futselaar en Moritz Gloerich hebben toegezegd zich zowel in de Provinciale Staten als in de gemeenteraad sterk te maken voor de Tattersall bewoners.

Veel bewoners zijn woedend, en laten dat ook merken
Veel bewoners zijn woedend, en laten dat ook merken

De eisen
De bewoners hebben de volgende zeven eisen aan Essent en De Woonplaats.

  • Een gedegen onderzoek naar het extreem hoge warmteverbruik die niet in verhouding staat tot de inhoud en de bestemming van de woningen.
  • Verbetering in de service van Essent in de vorm van een vast contactpersoon voor de wijk.
  • Een oplossing voor het niet functioneren van de thermostaat en de radiatoren.
  • Een gedegen onderzoek en oplossing voor de stijging van het warmteverbruik ondanks gelijke woonomstandigheden.
  • Een oplossing voor het toenemend geluidoverlast van zowel het centrale ketelhuis als van de leidingen in de woningen.
  • De toezegging van woningcorporatie De Woonplaats dat zij in het belang van haar huurders toeziet op een nauwkeurige afhandeling van voornoemde problemen door Essent.
  • Teruggave door Essent van de door de bewoners teveel betaalde voorschotten indien na onderzoek gebleken is dat Essent in welke vorm dan ook in gebreke is gebleven.
  • De bewoners hebben in gezamenlijkheid besloten de naheffing niet te betalen voordat Essent tot een oplossing is gekomen voor boven genoemde klachten. Als er over een maand geen actie is ondernomen besluiten de wijkbewoners tot een kort geding.

    U bent hier