100.000 bouwstenen voor gratis OV ouderen

27 oktober 2006

100.000 bouwstenen voor gratis OV ouderen

Het SP Ouderenplatform heeft afgelopen dinsdag meer dan 100.000 steunbetuigingen voor gratis openbaar vervoer voor 65-plus overhandigd aan de Tweede Kamer. Die werden de afgelopen maanden in heel Nederland door lokale SP-afdelingen verzameld. Ook Overijssel droeg haar steentjes bij.

De handtekeningen werden in het kader van de actie 'Grijs op Reis' in honderden steden en dorpen verzameld op duplosteentjes. Hiermee zijn bussen en treinen gemaakt die door de Tweede-Kamercommissie Verkeer en Vervoer in ontvangst worden genomen.

Dinsdag is voor de deur van de Tweede Kamer een korte manifestatie gehouden waar tientallen actievoerders gratis OV voor ouderen bepleitten. Uit Twente waren ook zo'n dertig ouderen per bus afgereisd om aanwezig te zijn. Zij werden bemoedigend toegesproken door onder meer OV-expert Michel van Hulten, SP-Kamerlid Arda Gerkens en ANBO-bestuurslid Kees Geveke. Daarna werd de petitie met maar liefst 100.000 handtekeningen, in de vorm van duplobussen en -treinen, aangeboden aan de Kamercommissie voor Verkeer en Vervoer.

ANBO-bestuurslid Geveke schaarde zich achter de actie: “We moeten in dit land meer naar het Netto Nationaal geluk kijken en daar kan gratis OV voor ouderen absoluut een bijdrage aan leveren.”

SP-Kamerlid Gerkens kondigde aan dat ze in de Kamer een amendement indient voor gratis OV voor 65-plussers. “Zo kunnen we ook een bijdrage leveren om het OV uit de negatieve spiraal te halen. Geen lege bussen meer!”

In België is gratis OV in verschillende gemeenten al jaren een groot succes. In ons land heeft Tilburg dit jaar als eerste stad het OV gratis voor ouderen gemaakt. In een aantal andere plaatsen staat dit punt op de politieke agenda.

De SP-ouderen hopen met hun petitie dat de landelijke politiek het idee van gratis OV voor ouderen gaat omarmen.