h

Bewoners Tattersall dwingen toezeggingen af

18 oktober 2006

Bewoners Tattersall dwingen toezeggingen af

‘Het komt door de nieuwe wisselaars!’ ‘Ze knoeien steeds met die kranen!’ Op dinsdagavond 17 oktober was er in Enschede een verhitte discussie gaande over gigajoules en verwarmingsketels. Niet zoals je zou verwachten op de Technische Universiteit, maar in de kantine van woningcorporatie De Woonplaats.

Volle zaal in de kantine van De Woonplaats
Volle zaal in de kantine van De Woonplaats

De discussie was voor leken soms niet meer te volgen, maar de honderd aanwezige bewoners van de wijk Tattersall wisten precies waar het over ging. Tegen wil en dank: al jaren is er van alles mis met hun warmtevoorziening. De thermostaat werk niet, de verwarming maakt ‘borend’ lawaai en de huurders krijgen naheffingen van duizenden euro’s.

De avond werd georganiseerd door de woningcorporatie en energieleverancier Essent. Wilfred Joustra, klantmanager van De Woonplaats, wierp zich op als begrijpend tussenpersoon voor de bewoners en hun vragen richting Essent. Henk Kasper was namens dat laatste bedrijf aanwezig en had zelfs een presentatie voorbereid om de bewoners naar eigen zeggen ‘naar huis te laten gaan met het geloof dat wij er wat aan gaan doen.’

Henk Kasper was aanwezig namens Essent
Henk Kasper was aanwezig namens Essent

Voor veel bewoners komt deze handreiking veel te laat. Al jaren bellen ze met Essent en gebeurt er vrijwel niks. Elke huurder heeft zijn eigen verhaal over hoe dramatisch de warmtevoorziening werkt. Zo kaartte een huurster aan dat haar energieverbruik gestegen is van 19 joule naar 163 gigajoule. ‘Ik heb geen wietplantage hoor!’, roept ze wanneer de heer Kasper bedenkelijk kijkt.

Bewoner Arie Zuidham was luid en duidelijk aanwezig
Bewoner Arie Zuidham was luid en duidelijk aanwezig

Vooral de gepensioneerde bewoners nemen geen blad voor de mond. ‘Ik woon hier nu al 23 jaar en heb 23 jaar geklaagd. En nu we opeens met z’n allen hier zitten sta je daar in je hemd,’ verwijt Arie Zuidham (80) de vertegenwoordiger van Essent. ‘Bij jullie is het ook “kies 1, 2, 3”, en dan krijg je een meisje aan de lijn dat niks weet en maar een monteur stuurt die het ook niet weet. Het gaat alleen maar om het winstbejag!’

Bij Femko Bos liepen de emoties ook hoog op
Bij Femko Bos liepen de emoties ook hoog op

De eveneens gepensioneerde Femko Bos vertelt over zijn buurman die vorig jaar overleed. ‘Ze gingen aan het ketelhuis sleutelen in de winter, hoe idioot kan je dan zijn?’ In die tijd ontfermden hij en zijn vrouw Trijntje zich over de buurman, een terminaal kankerpatiënt. ‘Doordat de verwarming niet goed werkte pakte we hem in een dikke laag dekens, maar het ging steeds slechter. Toen heb ik zijn huisarts gebeld en gezegd dat wanneer hij hem niet naar een verzorgingstehuis zou brengen, ik het zou doen.’ In dat verzorgingstehuis is de buurman van meneer Bos alsnog overleden. ‘Door de kou’, zegt hij zonder twijfel. ‘En wat schetste mijn verbazing? De nabestaanden kregen een naheffing van 1.112 euro! Terwijl de verwarming het niet eens deed!’

Jong en oud was aanwezig
In de roerige zaal voelde je een hoge spanning

Hoewel er veel ouderen wonen in Tattersall treffen de problemen ook andere bewoners. Zo blokkeerde een zwangere vrouw alle afschriften van haar rekening naar Essent. ‘Moet ik u gaan controleren of mijn naheffingen wel kloppen? Dat is toch de omgekeerde wereld?’, vraagt ze geëmotioneerd aan de heer Kasper. ‘Ik betaal die rekening niet!’
Maar ook studenten hebben er last van. Zo moesten drie studenten Werktuigbouw een naheffing betalen van 1.500 euro. Daarnaast reageert hun thermostaat nauwelijks en slaat hij vaak op hol. Ook hun gebruik steeg zomaar van 23 naar 60 gigajoule. ‘Briljant natuurlijk dat we hier nu als wijk zitten,’ merkt een van de studenten op, ‘hiermee zet je zoden aan de dijk. Individueel luisteren ze niet.’

Gerrit Koelen, Frances Leussink en hun advocaat Ben Bentem
Frances Leussink, Gerrit Koelen en hun advocaat Ben Bentem

Over de gehele avond liepen de emoties vaak hoog op. De man die rond ging met de microfoon sprak zelfs ‘ik voel me net Jerry Springer vanavond.’ De vertegenwoordigers van de woningcorporatie en Essent lieten het uiteindelijk maar over zich heen komen. Helemaal toen de bewoners ook hun in de hand genomen advocaat aan het woord lieten. Deze claimde namens de huurders een onafhankelijk onderzoek naar de hele affaire en vroeg om bevriezing van naheffingen.
Kasper: ‘Dat moeten we allemaal per adres bekijken. Ik kan niet meer dan dat. U moet u inschrijven op een lijst, dan gaan we dat bekijken.’ Hoewel “de lijst” honend ontvangen werd door de bewoners schreven zij zich wel in. Voor niet aanwezige, of zelfs zieke medebewoners werd ook een regeling getroffen.
Wilfred Joustra zei namens De Woonplaats het onafhankelijk onderzoek toe.

Düzgün Yildirim neemt het eisenpakket in ontvangst
Düzgün Yildirim neemt het eisenpakket in ontvangst

De bewoners van Tattersall zijn ontzettend moe, maar dit was niet hun laatste wapenfeit. Vertegenwoordigd door Gerrit Koelen en Frances Leussink boden ze een eisenpakket aan de heren Joustra en Kasper aan. Wordt daar niet voldoende gehoor aan gegeven, dan zullen ze naar de rechter stappen. Ook kreeg de aanwezige Düzgün Yildirim het pakket aangeboden. Hij complimenteerde de bewoners. ‘Jullie zijn samen hier en samen in actie. Als ik daar aan kan bijdragen doe ik dat heel graag.’

U bent hier