SP betrekt college Overijssel bij energieaffaire Tattersall

4 oktober 2006

SP betrekt college Overijssel bij energieaffaire Tattersall

Fractievoorzitter Düzgün Yildirim wil tijdens de statenvergadering van woensdag 11 oktober het Overijssels college (CDA, PvdA en VVD) onder vuur nemen over de enorme bedragen die huishoudens in de wijk Tattersall (Enschede) als naheffing moeten betalen aan Essent, alsmede de slechte dienstverlening van het bedrijf.

Düzgün YildirimDe bewoners van Tattersall zitten opgescheept met enorme naheffingen en stookkosten. Ook is er van alles mis met bijvoorbeeld de thermostaat. Dinsdagavond 26 september kwamen vijftig bewoners van de wijk samen om een eisenpakket samen te stellen. Deze eisen worden voorgelegd aan de woningcorporatie De Woonplaats en Essent op een informatieavond op 17 oktober. Beide organisaties krijgen vervolgens een maand de tijd om actie te ondernemen waarna de bewoners, indien niets ondernomen wordt, overgaan tot het aanspannen van een kort geding.

Met het oog op de aangegeven naheffingen die de bewoners van Tatersall hebben gekregen, wordt geklaagd over de arrogante houding van Essent en de slechte dienstverlening. De provincie Overijssel is de op één na grootste aandeelhouder van Essent. Vandaar dat de SP nu ook het college van Overijssel bij de affaire betrekt.

De Statenfractie wil zo snel mogelijk van Gedeputeerde Staten antwoord hebben op de volgende vragen;

• Wil het College van Gedeputeerde Staten van Overijssel in samenwerking met Essent nagaan hoe het mogelijk is dat een normaal huishouden qua energieverbruik van 19 Gigajoule ineens naar 163 Gigajoule per jaar kan stijgen?
  • Wil het College van Gedeputeerde Staten van Overijssel instemmen met de eisen van bewoners van Tatersall dat de dienstverlening van Essent beter moet en een contactpersoon voor deze wijk door Essent dient te worden aangewezen?
  • Kan het College van Gedeputeerde Staten van Overijssel instemmen met het uitstellen van de naheffingrekening die de bewoners van Tatersall hebben ontvangen, totdat helderheid is gegeven over oorzaak van deze gigantische bedragen?
  • .