Düzgün Yildirim weer in debat

17 november 2006

Düzgün Yildirim weer in debat

Fractievoorzitter Düzgün Yildirim, nummer 28 op de kieslijst van de SP, had woensdag 16 november een drukke dag. ’s Middags werd er op de Hogeschool Windesheim gedebatteerd met andere kandidaten voor de Tweede Kamer, maar ook ’s avonds wachtte er een debat voor de Zwolse kandidaat. Maandagavond is op Omroep Zwolle het laatste debat terug te zien.

Op het Windesheim werd er vanzelfsprekend gediscussieerd over het onderwijs. De SP onderscheidde zich in deze discussie voornamelijk door stelling te nemen tegen de macht van de marktwerking. Yildirim is bang dat er, doordat de voorzieningen voor studenten steeds beperkter worden, weinig ruimte overblijft voor jongeren om echt de tijd en ruimte te hebben voor een goede studie. Als je nu niet te veel schulden op wil bouwen, moet je in één keer een goede studie uitkiezen en volgen, zonder al te veel buitenschoolse activiteiten te volgen. ‘Zo wordt het onderwijs alleen voor degene die het kunnen betalen’, vreest Yildirim.

Onder voorzieningen voor een goede studie, verstaat de SP-kandidaat ook betaalbare woonruimte. ‘In Zwolle moet bij elke nieuwe grote wijk divers gebouwd worden’, meent Yildirim. ‘Ook moet we stoppen met sociale woningen slopen zoals de afgelopen jaren veel gebeurt is.’

In de avond was het tijd voor een televisiedebat voor Omroep Zwolle, georganiseerd door Zwolsnieuws.nl. Zowel bij dit debat als bij het debat ’s middags, schitterde de PvdA door afwezigheid. De strak georganiseerde discussie begon ook hier met het thema ‘onderwijs’. Nu pleitte Yildirim voor een hogere studiefinanciering. Hij stelde: ‘Alles is duurder geworden de afgelopen jaren, maar de studiefinanciering is gelijk gebleven. De regering moet daartegen maatregelen nemen, anders gaat het ten koste van de studie.’

Een ander ‘hot item’ tijdens het televisiedebat was het milieu. Zo vertelde Yildirim dat de SP het liefst de bio-industrie ziet verdwijnen. Daarnaast hield hij een betoog voor gratis openbaar vervoer voor ouderen. ‘Als deze vijfenzestigplussers gratis meereizen in bussen die toch al rijden, dan vervoeren deze bussen mensen in plaats van lucht. Dat komt de kwaliteit van het OV ten goede.’ De bio-industrie werd tevens aangehaald tijdens de stelling over kinderopvang. ‘Deze hoeft niet gratis, maar moet wel veel goedkoper voor de minima’, meent Yildirim. Waarom niet helemaal gratis en iedereen aan het werk, vroeg de VVD hierop. ‘Omdat we geen overspannen samenleving willen, geen bio-industrie in kinderopvang.’

Ook bij het laatste onderwerp hanteerde de SP-kandidaat een vleugje humor. Op de vraag of anoniem solliciteren nodig is, reageerde Yildirim: ‘Een blonde pruik dragen bij een sollicitatiegesprek, of bij het uitgaan om ergens binnen te komen, daar los je niks mee op.’ Yildirim wil dat het gewoon niet zou hoeven, en tot het zo ver is moeten organisaties beloond worden die wél allochtonen in dienst nemen.