SP op 7 maart de grootste?

27 januari 2007

SP op 7 maart de grootste?

Volgens een peiling in opdracht van het Debatcentrum Overijssel, zal de SP bij de komende verkiezingen de grootste partij van Overijssel worden. Daarnaast blijkt dat inwoners van Overijssel het belangrijk vinden dat de overheid aandacht besteedt aan een gezonde economie met voldoende werkgelegenheid én aan goede zorg voor zieken, ouderen en andere hulpbehoevenden. Dat blijkt uit een peiling via internet onder circa 400 inwoners van Overijssel. De peiling werd deze week uitgevoerd door bureau Ruigrok-Netpanel.

"Als deze peilingen waar worden, dan betekent dat een warme revolutie op het platteland van Nederland. Hiermee breekt een nieuwe politieke tijd aan waarin na dertig jaar het liberale beleid van CDA, VVD en PvdA halt wordt geroepen", zegt Düzgün Yildirim in een reactie. "Ik hoop dat de kiezers van Overijssel hiermee afrekenen met de traditionele politiek, of misschien beter gezegd 'oude politiek'".

Naast economie en zorg scoorde ook ruimtelijke ordening vrij hoog. Een ruime meerderheid van de respondenten vindt verder dat de provinciale overheid op deze drie thema´s een (grote) rol speelt. Dat geldt beduidend minder voor zaken als kunst & cultuur, integratie en sport. Ruim driekwart van de ondervraagden is van plan te gaan stemmen. Als er nu verkiezingen zouden worden gehouden, zou volgens deze internetpeiling de SP in Overijssel als grootste partij uit de bus komen met 21% van de stemmen. Pvda en CDA volgen op 19% en 18%.

Het Debatcentrum Overijssel gebruikt deze en andere uitkomsten tijdens een politiek publieksdebat op dinsdagavond 30 januari in Theater De Spiegel in Zwolle waarbij alle lijsttrekkers aanwezig zullen zijn. Centrale vraag van de avond is: wat moet er worden aangepakt in Overijssel de komende vier jaar?