Zwolle de straat op voor kunst en cultuur

30 januari 2007

Zwolle de straat op voor kunst en cultuur

Op initiatief van SP Zwolle werd vanavond een protestdemonstratie voor het stadhuis gehouden onder het motto 'Geef De Stad Als Theater een eerlijke kans'. Op het Grote Kerkplein protesteerden zo'n 200 Zwollenaren voor het behoud van het festival. Het gemeentebestuur draaide eerder op advies van de commissie podiumkunsten de subsidiekraan dicht. De Stad Als Theater zou niet onderscheidend genoeg zijn en te weinig mensen van buiten Zwolle trekken.

Geef De Stad Als Theater een eerlijke kans! Geef De Stad Als Theater een eerlijke kans!

SP lijsttrekker voor de Provinciale Statenverkiezingen Düzgün Yildirim

De woorden van de diverse sprekers waren duidelijk. 'Zwolle als cultuurstad van Overijssel mag dit evenement niet laten vallen.' Hans van Leeuwen, sinds 22 november Tweede Kamerlid voor de SP, was één van de vele sprekers en toonde zijn sympathie voor dit festival waarin kunst en cultuur centraal staan.

SP Tweede Kamerlid Hans van Leeuwen

Andere sprekers waren: Henk Janssen (voorzitter stichting De Stad Als Theater), Düzgün Yildirim (fractievoorzitter van de SP in de Provinciale Staten), Fieke van ’t Riet (voormalig fractievoorzitter PvdA), Rob en Marian de Reu (Theatermakers), Jan Popta (namens de vrijwilligers van DSAT), William Dogger (Swollwacht), Wil Cornelissen (betrokken bekend Zwollenaar en lijstduwer voor GroenLinks), Pim Trooster (curator beeldende kunst), Mark Spelbrink (namens de vrienden van het festival), Jan ter Schegget (fractievoorzitter van de PvdA in de Provinciale Staten), een woordvoerder van PBZ en muzikale ondersteuning van pop-rockformatie Martin Dale.

Kliko drummen

De gemeenteraad besloot later vanavond om op 5 februari te discussiëren over het intrekken van de gemeentelijke steun van 120.000 euro.

Geef De Stad Als Theater een eerlijke kans!
Düzgün en Jelma, lijstaanvoerders voor de SP bij de Provinciale Statenverkiezingen