Lijsttrekkersdebat zet toon campagne

2 februari 2007

Lijsttrekkersdebat zet toon campagne

Ten minste, dat was de bedoeling van het debat dinsdagavond in Zwolle. Maar echt spannend werd het niet in theater De Spiegel. Het overgrote deel van de ruim tweehonderd aanwezigen behoorde al tot de achterban van één van de partijen, en de onbevangen toeschouwers moesten bekennen geen grote verschillen te horen tussen de lijsttrekkers. De boodschap van de SP was wel duidelijk: breken met dertig jaar beleid van CDA, PvdA en VVD.

Lijsttrekkersdebat in De Spiegel

‘Sinds mensenheugenis’, verklaart VVD-lijsttrekker Job Klaasen wanneer de debatleider vraagt hoe lang Overijssel al geregeerd wordt door de drie traditioneel grootste partijen. Deze opmerking kwam hem duur te staan toen hij even later in debat met onder andere SP-lijsttrekker Düzgün Yildirim uitlegde waarom er maar geen nieuwe wegen aangelegd konden worden. ‘Dat duurt heel lang in Overijssel, over elk boompje komt een discussie’, klaagde Klaasen. Daarop reageerde Yildirim direct met de woorden ‘al dertig jaar in college’, waarmee hij de eerste handen op elkaar en lachers op zijn hand kreeg.

Zoals eerder gezegd waren er verder geen grote verassingen tijdens het debat. De SP kreeg de kans zich uit te spreken over economie en werkgelegenheid. Yildirim bepleitte een goede balans tussen economie en milieu, investeren in kleine ondernemers en solidariteit tussen de mensen. Ook waarschuwde hij dat de Nederlandse arbeidszekerheden in gevaar komen wanneer er geconcurreerd moet worden met goedkope arbeiders uit nieuwe EU-landen.

Colin Wilkinson, de nummer vijf van de SP, was ook aanwezig en haalde uit naar leegstaande bedrijfsterreinen. Waarop Yildirim nog een pleidooi hield voor meer betaalbare huur- en koopwoningen. Als laatste van de lijsttrekkers mocht Yildirim aan het eind van de avond vertellen waarom de kiezer 7 maart op hem moet stemmen. ‘Als je af wil van de marktwerking en liberalisatie in de publieke sector en wil investeren in zorg, onderwijs en openbaar vervoer, stem dan SP.’