Scholieren noodgedwongen liftend naar school

12 februari 2007

Scholieren noodgedwongen liftend naar school

Afgelopen woensdag was het vroeg opstaan voor SP-kandidaat Colin Wilkinson. Al vanaf 1992 rijden er geen bussen meer tussen Wijhe en Raalte. Scholieren tussen de 12 en 15 jaar gaan liften om op school te komen. Zelfs senioren hebben geen keuze tegenwoordig, als ze geen auto hebben zijn ze gedwongen met de regiotaxi te reizen. Colin Wilkinson kwam een morgen meeliften.

Liftende scholieren

‘Het is niet ongewoon om kwart voor zeven ’s ochtends 50 minuten in de kou op een auto te moeten wachten’, geeft een scholier aan. ‘Wij komen steeds te laat op school, want met de trein moeten wij via Deventer reizen, en dat kost een uur en 10 minuten’. Bij de liftplaats is, om fietsendiefstal te voorkomen, een stalling geplaatst, blijkbaar wordt liften door jongeren acceptabel gevonden!
De SP Overijssel wil investeren in een volledig busnetwerk waarbij iedere burger veilig kan reizen. Het openbaar vervoer moet weer in handen komen van de overheid en het platteland moet bereikbaar worden met vervoervoorzieningen op maat.

Colin moest ook weer naar huis
Aan het eind van de actie moest ook Colin weer naar huis