SP geschokt over uitkomsten onderzoek WAVIN

18 februari 2007

SP geschokt over uitkomsten onderzoek WAVIN

Uit een onderzoek van de Provinciale Staten naar de gang van zaken rond de verkoop van de overheidsaandelen in kunststoffabrikant WAVIN, blijkt dat er vooraf onvoldoende informatie en advies ingewonnen is door het college van gedeputeerden. ‘Schokkend’, noemt SP-fractievoorzitter Düzgün Yildirim de uitkomst in een uitzending van RTV Oost. Een motie van zijn partij moet een dergelijke misstap in de toekomst voorkomen.

Düzgün Yildirim
SP-fractievoorzitter en lijsttrekker Düzgün Yildirim

Gedeputeerde Job Klaasen heeft volgens de SP geblunderd. ‘Het is zeker niet goed gegaan, het college heeft ondeskundig gehandeld’, vindt Yildirim. De verkoop van de aandelen leverde de provincie 600 miljoen euro op, maar korte tijd later waren ze 200 miljoen euro meer waard. Waar Yildirim vooral kwaad om is, is de besluitvorming voor de verkoop. ‘Het is ondemocratisch besloten door zes gedeputeerden’, vertelt de fractievoorzitter. ‘Wanneer het gaat om miljoenenbedrijven waar gemeenschapsgeld in omgaat, moeten zulke besluiten altijd genomen worden door de Staten.’ Sowieso vindt Yildirim dat het huidige college van PvdA, CDA en VVD te laks omgaat met nutsvoorzieningen. 'Zo zijn zij ook voorstander van de privatisering van Essent, water en vervoer.'

Woensdagavond vergaderen de Provinciale Staten in de laatste Statenvergadering in de oude opstelling over het onderzoek. De SP zal een motie indienen die opdraagt dat de verkoop van welk aandeel dan ook, genomen moet worden door de Staten zelf. Een motie van wantrouwen richting de verantwoordelijke gedeputeerde is overbodig volgens Yildirim. ‘Het is niet opportuun om met een motie van wantrouwen te komen richting het hele college want over drie weken zijn er al verkiezingen. Dan is aan de burger om af te rekenen met dit college van PvdA, CDA en VVD, zodat Overijssel echt menselijker en socialer kan.'