Marijnissen: 'Men wil voorkomen dat wij laten zien dat we kunnen besturen'

19 maart 2007

Marijnissen: 'Men wil voorkomen dat wij laten zien dat we kunnen besturen'

De SP heeft tijdens de afgelopen verkiezingen opnieuw een enorme winst geboekt. Maar CDA en PvdA houden de provinciale SP echter liever buiten het bestuur, zo blijkt uit de eerste berichten uit de provincies. Het steeds terugkerende argument: ‘We zien het niet zitten’.

Jan Marijnissen feliciteert op 7 maart zijn collega's in de provincies

Hieronder een overzichtje van de resultaten tot nu toe in een aantal provincies. In de niet genoemde provincies is nog geen duidelijkheid over de definitieve afloop.

Limburg
De SP gaat geen deel uitmaken van het nieuwe provinciebestuur. De grootste partij, het CDA, heeft de SP laten weten niks te zien in verdere onderhandelingen. CDA gaat met PvdA proberen een akkoord op hoofdlijnen te bereiken. Eventueel kan de VVD daarbij aansluiten.
Volgens CDA-lijsttrekker Herman Vrehen staan CDA en SP inhoudelijk te ver uit elkaar. Bovendien heeft de partij volgens Vrehen haar plannen niet goed financieel onderbouwd. De SP vindt de houding van het CDA onbeschoft. Het is een minachting voor de verkiezingsuitslag en de SP, vindt SP-lijstttrekker Felix van Ballegooij. De SP was de grootste winnaar van de verkiezingen. (L1)

Zuid-Holland
Ondanks een megawinst op 7 maart ziet het er niet naar uit dat de Zuid-Hollandse SP mag meeregeren in het nieuwe college van gedeputeerde staten. Lijsttrekker Bart Vermeulen is teleurgesteld. ,,CDA, VVD en PvdA hebben niet begrepen dat het menselijker en socialer moet.”
De drie grote partijen willen hun coalitie van de afgelopen vier jaar voortzetten, aangevuld met de Christenunie/SGP. CDA, VVD en PvdA hebben alledrie stemmen verloren en willen er graag een ‘kleine winnaar’ bij. De SP heeft niet de voorkeur, omdat er erg veel programmatische verschillen zijn. (Leids Dagblad)

Noord-Holland
De VVD in de provincie Noord-Holland heeft dinsdagavond bekend gemaakt nader onderzoek te willen doen naar een coalitie met de PvdA, het CDA en Groen Links. Dit heeft VVD-lijsttrekker Ton Hooijmaijers bekend gemaakt. De SP, de grootste winnaar na de Provinciale Statenverkiezingen, is daarmee vooralsnog op een zijspoor gezet. (Schagen FM)

Overijssel
Ondanks de verkiezingswinst voor ChristenUnie en SP blijft het ‘business as usual’ in Overijssel. VVD, CDA en PvdA gaan door met hun brede coalitie van de afgelopen jaren.
Onderhandelaar Jan Hendrikx, de oud-Commissaris der Koningin in de provincie, had maar een weekje nodig om de nieuwe coalitie te smeden. (Stentor)

Groningen
De PvdA in de Provinciale Staten van Groningen wil een college vormen met het CDA en de ChristenUnie. Dit betekent dat de SP, de grote winnaar van de verkiezingen, buitenspel is gezet.
De PvdA heeft zaterdag urenlang vergaderd over de kwestie. Volgens PvdA-fractievoorzitter Moorlag biedt een coalitie met het CDA en de ChristenUnie het meest zicht op een programma, waar de PvdA zich in kan vinden. Bovendien zou zo’n college zorgen voor stabiliteit en heeft het voldoende draagvlak in de Staten. (RTV-Noord)

Gelderland
Bovendien wilden CDA en PvdA, die beiden fors verloren, per se een verkiezingswinnaar in het college van Gedeputeerde Staten hebben. Dat kon alleen de ChristenUnie zijn. Eerder lieten PvdA en CDA weten onder geen beding met de grootste winnaar, de SP, te willen samenwerken. (Stentor)

In Noord-Brabant kan men inmiddels niet meer om de SP heen, zou je zeggen. Maar als je de verhalen van onze onderhandelaars uit de andere provincies hoort, hou ik toch maar met alles rekening.

Inmiddels is de boodschap aan ons wel duidelijk. Men wil kost wat kost voorkomen dat de SP kan laten zien dat ze óók kan besturen. In de steden waar we in het college van B&W zitten zijn we bij de laatste verkiezingen percentueel over het algemeen sterker gestegen dan gemiddeld… Ondertussen zit er voor ons niks anders op dan groeien, groeien en nog eens groeien. Dat zijn we dan ook vast van plan.