Vragen over het aankomende Generaal Pardon

27 mei 2007

Vragen over het aankomende Generaal Pardon

In Overijssel zijn volgens VluchtelingenWerk Overijssel op het moment tussen de 2000 en 3000 asielzoekers die in aanmerking komen voor een generaal pardon. Precieze aantallen zijn hierover helaas niet bekend. In Den Haag wordt gesproken over de precieze voorwaarden waaraan een asielzoeker moet voldoen wil hij uiteindelijk een A-status krijgen.

Ondertussen zitten duizenden mensen in Overijssel in spanning af te wachten. Zij mogen tot die tijd niet werken of leren, en dat vaak al vele jaren. Zij kunnen zich pas gaan ontwikkelen op het moment dat het pardon geregeld is en ook uitgevoerd. De situatie van deze mensen gaat onze fractie aan het hart en we vragen dan ook graag uw aandacht voor het volgende.

De groep asielzoekers die ik net naar voren bracht heeft te kampen met een aantal problemen. Ten eerste de huisvesting. Volgens de Huisvestingswet gelden voor gemeenten taakstellingen voor de huisvesting van verblijfsgerechtigden in de gemeente, dat wil dus zeggen voor toegelaten asielzoekers. Asielzoekers die in afwachting van zijn moeten dus huisvesting krijgen. Alhoewel gemeenten daar niet toe verplicht zijn, zijn sommige gemeenten gelukkig toeschietelijk hierin en helpen deze asielzoekers ook al is er officieel nog geen sprake van een legaal verblijf.

Het tweede probleem is het inburgeren. Wanneer je je als vreemdeling in een nieuw land niet kunt ontwikkelen, is het moeilijk om te integreren en een baan te vinden. Vluchtelingwerk Overijssel heeft in samenwerking met het CWI, Emplooi en anderen het project ‘Banenoffensief voor Vluchtelingen’ opgezet. Het project is zeer succesvol geweest en nu voldoende ingedraaid om ook veel pardonners naar werk te bemiddelen. Alle 5 grote gemeenten, Netwerkstad en de provincie hebben interesse getoond. Is de provincie bereid het initiatief te steunen en de ontwikkeling van het project en het voortraject ervan te versnellen, daar zonodig middelen beschikbaar voor te stellen? Alleen met een breed gedragen initiatief kan een grote groep pardonners in korte tijd aan het werk krijgen. De krappe arbeidsmarkt biedt een prachtige kans om de groep via werk te integreren.

Na de zogenaamde Maatschappelijke Begeleiding (de eerste opvang in gemeenten) moet sterk worden ingezet op taal en werk. Mensen kunnen dan zichzelf helpen, zo heeft Vluchtelingenwerk Overijssel geleerd. Om dit mogelijk te maken moet worden ingezet op lokale netwerken, werkgevers en opleidingsinstituten.
De SP fractie is van mening dat naast de gemeenten ook de provincie zich over deze problematiek moet buigen. De pardonners zullen werk moeten vinden. Ook al is dit een taak van de gemeente, het is zeer wenselijk dat er provinciale steun komt voor het bewerken van werkgevers, promotie, innovatie van de aanpak en trajectontwikkeling.

Naast al de asielzoekers die onder de pardonregeling zullen vallen zullen er helaas ook een flink aantal buiten de boot vallen. Ook hier zal aandacht voor moeten zijn. Gemeenten mogen aan deze groep geen noodopvang meer bieden, maar ondertussen is er nog geen alternatief aangedragen en dus geen sluitende aanpak voor deze mensen. Naast de asielzoekers die toch niet mogen blijven is er ook al een groep die onder de nieuwe wet uitgeprocedeerd is, en er zijn veel ex-AMA’s die in de illegaliteit zijn verdwenen. Landen van herkomst laten mensen niet opnieuw toe. Laten we in Overijssel gebeuren dat deze mensen komen te leven in een soort van niemandsland of creeeren we een opvangnetwerk? Daarbij zijn maatschappelijke organisaties van cruciaal belang, maar het is natuurlijk ook heel moeilijk om mensen duurzaam maar zonder perspectief op te blijven vangen. Het Overijssels Perspectief voor ex-AMA’s is een voorbeeld van een project waarbij jongeren worden voorbereid op terugkeer. Door te werken aan terugkeer ontstaat perspectief op de toekomst en maken jongeren duidelijke keuzes, eventueel om hier te blijven of om hun kansen elders te beproeven. Een aantal gaat ook gemotiveerd terug. De provinciale bijdrage voor dit project voor 2007 is nog niet vastgesteld en was helaas ook niet te ontdekken in het collegeakkoord dat we straks zullen bespreken. Hopelijk wordt dit nog ingepast in het nieuwe beleid. De SP fractie hoopt dan ook dat het project wordt verbreed en dat ook volwassenen op deze manier geholpen zullen kunnen worden.

Gezien deze ontwikkeling verzoekt mijn fractie beantwoording van de volgende vragen;

• Is het college zich bewust van het grote aantal in onzekerheid verkerende asielzoekers in onze provincie?
  • Volgens VluchtelingenWerk Overijssel zijn er tussen de 2000 en 3000 asielzoekers die straks in aanmerking komen voor een pardon. Dit getal is nog heel vaag, is het college bereid in samenwerking met de gemeenten zo snel mogelijk in kaart te brengen om hoeveel mensen het uiteindelijk gaat in Overijssel?
  • Voor Inburgering geldt dat er specifieke expertise noodzakelijk is om de groep minderheden goed verder te helpen. De resultaten zijn volgens VluchtelingenWerk tot nu toe zeer matig wat betreft inburgering en reintegratie. Minister van wonen, wijken en integratie Ella Vogelaar heeft hier uitspraken overgedaan en het zal beaamd worden door iedere wethouder van Sociale Zaken. Zou de provincie de kwaliteit van inburgering en integratietrajecten voor vluchtelingen en andere minderheden door Variya willen laten onderzoeken?
  • Houdt u in de gaten of gemeenten genoeg woningen aanbieden voor asielzoekers die straks een status zullen krijgen? Kunt u invloed uitoefenen op de taakstelling van gemeenten om asielzoekers op te nemen?
  • Het project Banenoffensief moet ontwikkeld worden tot wat het hoort te zijn: een samenhangend plan waarbij overheden, gemeenten, werkgevers en opleidingsinstellingen betrokken zijn. Is de Provincie bereid om een rol te hebben als medeaanjager als het gaat om het starten en succesvol doorlopen van het voortraject van het project Banenoffensief? Ook denken wij hierbij aan het beschikbaar stellen van middelen om het voortraject te bekostigen.
  • Kunt u toezeggen dat zodra gemeenten en VluchtelingenWerk hebben afgestemd over gemeentelijke bijdragen wat betreft het project Banenoffensief voor Vluchtelingen de provincie ook haar bijdrage aan de benodigde middelen zal leveren?
  • Komt er in de nieuwe Statenperiode een vervolg op het project ‘Overijssels Perspectief’ en zo ja, zou dit project verbreed kunnen worden zodat uitgeprocedeerden van alle leeftijden gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van dit project?
  • U bent hier