Statenleden brachten ongewild rel op gang

26 juni 2007

Statenleden brachten ongewild rel op gang

ZWOLLE (Bron: De Stentor) - Teleurstelling. Het klinkt door in de stem van Jelma Wiegersma, Statenlid voor de SP in Overijssel. "Waar zijn we in beland? Als fractie, als partij en als mens?" De Statenfractie kwam gisteravond bijeen voor overleg.

Volgens Wiegersma leverde dat 'een goed gesprek' op, maar is het nog te vroeg om conclusies te trekken. 'We hebben even bedenktijd nodig. Over een paar weken zal duidelijk zijn wat we gaan doen'.

De commotie rondom het eventuele senatorschap van Düzgün Yildirim, haar fractievoorzitter, laat Wiegersma duidelijk niet koud. "Vijf van de zes Statenleden hebben op Düzgün gestemd. Dat was vooraf niet afgesproken. Hij heeft ons daarin volkomen vrij gelaten. Ook hebben we nooit iets gehoord over een stemadvies, al beweert het partijbestuur in de pers anders. Als we dit van tevoren hadden geweten, hadden we het misschien kunnen voorkomen."

Weer die teleurstelling in haar stem: "De SP is mijn partij. Daar heb ik niet voor niets ooit voor gekozen. Ik sta nog steeds voor de idealen, maar ben het niet eens met de manier van communiceren. Het riekt naar een centralistisch bestuur van de partij."

Ze heeft het gevoel dat Yildirim, maar ook de Statenleden, in een soort achtbaan zijn beland. "Elke dag is er nieuwe informatie. Dan weer dit, dan weer dat. Er is elke dag wel iets."

Senator en SP-fractievoozitter in Overijssel Düzgün Yildirim heeft zijn functies neergelegd. Mocht u toch nog vragen en/of opmerkingen hebben richting Düzgün, dan kunt u hem op zijn privénummer bereiken: 06 242 898 86. Zijn e-mailadres is d.yildirim@planet.nl.