Stemverklaring inzake Innovatieroute Twente

7 juni 2007

Stemverklaring inzake Innovatieroute Twente

Met verbazing heeft de SP fractie kennis genomen van het voorstel van GS betreffende de voortgang en financiering Innovatieroute Twente om voor de uitvoering in 2007 € 3,5 miljoen van uit de Ontwikkelingsreserve voor de Innovatieroute Twente beschikbaar te stellen. Dit omdat de regio op dit moment nog geen middelen beschikbaar heeft. De bestuurlijke afstemmingsprocedures zouden daardoor de uitvoering van de projecten, die door het bedrijfsleven en de kennisinstellingen zijn voorbereid, dreigen te vertragen.

Laten we voorop duidelijk stellen dat de SP zeker geen tegenstander van de innovatie is. Ook in ons verkiezingsprogramma hebben we ons duidelijk uitgesproken voor stimulering van innovatieve bedrijvigheid.
De Stichting Innovatieplatform heeft een ambitieuze glossy gepresenteerd waarin zij p basis van onderzoek de kansen voor Twente op het gebied van innovatie in een aantal bedrijfstakken ziet. Het is bekend dat de economische ontwikkeling in Twente enigszins achterblijft bij het landelijk gemiddelde – met alle gevolgen vandien. Dus nadenken over hoe een impuls aan economie en werkgelegenheid kan worden gegeven, is op zich goed. De concrete doelstelling van de Innovatieroute is om 12.000 extra arbeidsplaatsen te creëren.

Méér richten op banen op MBO niveau
Als we echter kijken naar de Twentse arbeidsmarkt dat zijn het vooral banen op MBO niveau die nodig zijn. De Twentse Innovatieroute richt zich echter met name op de HBO en universitair opgeleiden. De hoop en verwachting is dan dat daar een spin-off van te verwachten is die ook voor de lager opgeleiden gunstig zal zijn. Wij vinden echter, dat primair de koers meer op deze groep gericht moet zijn en niet via een te verwachten spin-off.

Innovatieve bedrijvigheid komt over het algemeen van nieuwe, jonge en kleine bedrijven. Als wij echter achterin de glossy zien welke bedrijven hebben geparticipeerd in de ontwikkeling van de Innovatieroute dan hebben wij toch wel wat vraagtekens bij de innovatie die hier wordt beoogd: wij lezen daar enkel “grote” namen als Thales, Urenco en Nijverdal ten Cate. Eén van de voorwaarden is dat ook het bedrijfsleven aanzienlijk gaat meebetalen aan de Innovatieroute: hoe kunnen kleine, jonge ondernemingen dat?

Financiering
De financiering van de Innovatieroute Twente moet plaatsvinden op de volgende 5 niveaus: Provincie, Regio Twente, Ondernemingen, onderwijs- en onderzoeksinstellingen, landelijke overheid en programma’s en Europese fondsen. In de voornoemde glossy wordt summier uit de doeken gedaan hoe de financiering plaats zal vinden. Zal vinden, want enige duidelijkheid hoeveel al in de pot is, is nergens te vinden. Voor realisatie van de Twentse Innovatieroute is € 400 miljoen nodig
De Regio Twente zal € 50 miljoen bijdragen. En dit is weer een voorwaarde, volgens GS zelfs een keiharde afspraak, voor de provincie om ook € 50 miljoen bij te dragen. Dan weer een randvoorwaarde: indien de lokale overheden zelf kunnen co-financieren, kunnen bijdragen uit Brussel en Den Haag worden verkregen tot ca € 200 miljoen. Het resterende bedrag moet door bedrijfsleven en onderwijs- en kennisinstellingen worden gefinancierd.

Governance structuur onduidelijk
Dat brengt ons op het volgende belangrijke punt: het is volstrekt onduidelijk hoe de governance-structuur van het gezamenlijke Innovatiefonds zijn beslag zal krijgen.

Wie bepaalt op welke manier welke initiatieven gesteund/gesubsidieerd gaan worden en wat het maatschappelijke rendement daarvan is.

Voordat er € 1,- publiek geld in de Innovatieroute wordt gestopt moet daar volstrekte helderheid over zijn. Ook moet de aanwending van de publieke middelen binnen de Innovatieroute op een transparante manier te gebeuren, waarbij er ook democratische controle plaatsvindt over de besteding van de publieke middelen. De SP vindt dat deze zaken eerst moeten worden geregeld voordat het college van GS een voorstel kan doen.

Te verwachten multiplier effect
De verwachting is dat 4 x € 50 miljoen (Provincie, gemeenten, bedrijfsleden en kennisinstellingen) voor een multiplier effect gaan zorgen en er met rijks- en Europese subsidies uiteindelijk € 400 miljoen beschikbaar komt. Waar wordt die veronderstelling op gebaseerd?

De regio kan op dit moment nog geen middelen beschikbaar stellen en de urgentie is klaarblijkelijk hoog. Verzorging van financiering uit de individuele middelen van de gemeenten zou teveel tijd kosten waardoor de overheid, het bedrijfsleven en de kennisinstellingen het vertrouwen zouden kunnen verliezen.
Om toch met de uitvoer van de projecten te kunnen starten is € 3,5 miljoen nodig. Alleen wordt nergens duidelijk gemaakt welke projecten/initiatieven gefinancierd zullen worden en wie daarover beslist. De SP fractie is van mening dat het huidige voorstel beneden de maat is op grond van de volgende redenen:

1. Het doel is niet helder. Er bestaat geen duidelijkheid over de doelen die bereikt moeten worden, geen duidelijkheid over wie de beslissingen neemt en geen duidelijkheid over de gehanteerde criteria;
2. Totaal onduidelijk is waarin geinversteerd wordt. M.a.w. onbekend is welk waar we voor ons geld krijgen.
3. Nergens wordt een reden gegeven waarom de gemeenten op dit moment de financien niet rond hebben.
4. De provincie niet verantwoordelijk is voor de individuele begrotingen van gemeenten en de daaruitvoorvloeiende consequenties voor de Innovatieroute Twente. Er bestaat geen enkele keiharde afspraak waaruit blijkt dat anderen zullen mee financieren;
5. De Innovatieroute moet zich méér inhoudelijk richten op de ontwikkeling van banen op MBO niveau, omdat daar de hoogste werkloosheid heerst;
6. De SP fractie geen vertrouwen heeft in een voorstel waarmee een dergelijk
Bedrag gemoeid is en waarvan nog geen enkel resultaat bekend is en waarvan afgewacht moet worden of er resultaat behaald zal worden.

De SP fractie stemt daarom tegen het ontwerpbesluit om vanuit de Ontwikkelingsreserve een bedrag van € 3,5 miljoen beschikbaar te stellen voor de Innovatieroute Twente.