Eerste reactie SP op provinciebegroting 2008

18 oktober 2007

Eerste reactie SP op provinciebegroting 2008

In een eerste reactie op de provinciale begroting spreekt de SP-fractie haar blijdschap uit dat ook de alternatieven voor de luchthaven Twente serieus worden bekeken. Helaas is dit een van de weinige lichtpuntjes. De fractie maakt zich vooral zorgen over de toenemende woningnood en de komst van megastallen ophet platteland.

Het grootste gat in de begroting voor 2008 is dat het college van GS geen enkele aandacht heeft voor de grootschalige sloop(plannen) van goedkope huurwoningen in met name de grote steden van onze provincie. Daar tegenover staat alleen maar nieuwbouw van dure woningen. Het tekort aan betaalbare woningen, met name voor ouderen, neemt steeds meer toe.

Mobiliteit
Wat de luchthaven Twente betreft is het verheugend, dat de alternatieven een volwaardige plaats hebben gekregen bij de ontwikkeling van de toekomstplannen voor dit gebied. Met betrekking tot de mobiliteit is de aandacht van het college vooral gericht op meer asfalt voor de aanleg van meer autowegen dwars door onze provincie en niet op meer versterking van het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld door de bus gratis te maken voor ouderen buiten de spits. En ook door gratis busvervoer in te zetten naar grote bedrijfsterreinen.

Leefbaarheid platteland
Het college doet niets om de komst van megastallen in onze provincie tegen te gaan en de onrust weg te nemen over de bedreiging daardoor van de leefbaarheid in de kleine kernen. Zo wil het college van GS geen grenzen stellen aan de omvang van industriële varkens- en kippenbedrijven en ook in het kader van de reconstructie geen voorrang verlenen aan verplaatsing van bedrijven uit de eigen provincie.

Nusent
In tegenstelling tot het college zijn wij zeer verheugd, dat de fusie tussen Essent en Nuon niet doorgaat en daarmee geen verdere stap wordt gezet naar privatisering van de nutsbedrijven.

Tenslotte blijft het afwachten of de voornemens om de jeugdzorg te verbeteren en de armoede te bestrijden ook daadwerkelijk tot resultaten zullen leiden. Het volledig ontbreken van het woord armoede in de begroting doet het ergste vrezen voor de werkelijkheid.