Statenlid Eric Smeenk in Panel Debatkamer

17 februari 2008

Statenlid Eric Smeenk in Panel Debatkamer

Op donderdagavond 21 februari houdt de Debatkamer een discussiebijeenkomst over Ouderenzorg in het Kulturhus in Olst (Jan Schamhartstraat 5, 8121 CM Olst). De avond begint om 19.00 uur.

Het idee voor het debat over ouderen en eenzaamheid is ontstaan doordat de spot van de SP veel indruk op De Debatkamer maakte. Een zoektocht op internet bracht hen al snel het idee dat eenzaamheid onder ouderen een groot probleem is. Door de invoering van de WMO is dit in het nieuwe zorgstelsel alleen maar versterkt. De ouderen krijgen bijv. geen zorg meer van hun vertrouwde hulp. Een versterking van de eenzaamheid. Het spotje was wel de aanleiding, maar het onderwerp van het debat gaat verder: wat is er te doen aan de vereenzaming van ouderen in de huidige maatschappij?

Maandag wasdag, dinsdag strijkdag, woensdag gehaktdag, donderdag versteldag, vrijdag boendag, zaterdag boodschappendag, zondag rustdag… En wat als een dergelijke cadans van het leven geleidelijk aan verandert in elke dág een rustdag? Ouderen hebben het tegenwoordig vaak heel druk: na het werkende leven worden hobby’s ontdekt, wordt vrijwilligerswerk opgepakt, gereisd, de kinderen worden bezocht, er wordt opgepast op kleinkinderen, al naar gelang de vitaliteit en gezondheid het toelaat. Er zijn echter óók ouderen die om allerlei redenen minder actief zijn, een kleiner sociaal netwerk hebben en waarvan de partner misschien al is overleden.
Wat betekent een volle of een lege agenda voor de senioren onder ons, voor de levenskwaliteit, voor vervulling? Wat houdt ‘eenzaam achter de geraniums’ feitelijk in, wat betekent dat, en wat kan hier aan worden gedaan? De Debatkamer wil deze ‘geraniumkwestie’ bespreekbaar maken, samen met beleidsmakers, verzorgers, adviseurs, experts en natuurlijk de ervaringsdeskundigen zelf: senioren. In een ongedwongen sfeer, een knusse setting en onder de professionele begeleiding van Dorothy Oosting (bekend van RTV Oost) zullen we aan de hand van een aantal stellingen het gemeenschappelijke gesprek op gang brengen. Laten we samen het taboe van de eenzaamheid afhalen en kijken wat we er aan kunnen doen!
De Debatkamer is een initiatief van de provincie Overijssel. Doel is een impuls te geven aan het maatschappelijk debat, bruggen te bouwen tussen de wereld van bestuurders en maatschappelijke initiatieven en de media. Door het organiseren van ontmoetingen tussen inwoners van Overijssel. Soms tegendraads, andere keren verdiepend, maar altijd direct en verrassend.