SP’er Liotard: ‘Hou knutselvoedsel buiten de deur’

23 april 2008

SP’er Liotard: ‘Hou knutselvoedsel buiten de deur’

Straatsburg, De Europese Christendemocraten willen meer ruimte voor het toelaten van genetisch gemanipuleerde organismen. Hun woordvoerder Neil Parish bepleite dat bij de Europese Commissie. SP’er Kartika Liotard heeft zich in het Europees Parlement in felle bewoordingen verzet tegen een versoepeling van de regels die consumenten beschermen tegen wat zij noemt ‘knutselvoedsel’.

Genetisch gemanipuleerde organismen worden sluipenderwijs in Europa toegelaten. In Raalte en in Gemert-Bakel protesteerde de bevolking onlangs tegen proefvelden van multinational Monsanto. ‘Het risico is reëel dat gemanipuleerde zaden overwaaien naar akkers in de buurt van traditionele of biologische boeren die dat onkruid helemaal niet bij hun gewassen willen hebben’ aldus Liotard.

Ook maakt de SP-Europarlementariër zich zorgen over de overnameplannen van Monsanto van het zadenbedrijf De Ruiter, een Nederlands bedrijf uit de wereldtoptien. ‘Het is overduidelijk dat Monsanto hiermee zijn infiltratie in Europa wil vergroten. Ofwel in afwachting van soepeler regels, òf juist om de politiek onder druk te kunnen zetten om die regels te versoepelen. Daar moeten we ons fel tegen verzetten: volksgezondheid, milieu en biodiversiteit zijn voor ons belangrijker dan bedrijfswinsten.’