Bijdrage van de Statenfractie van de SP m.b.t. het Jaarverslag 2007

7 mei 2008

Bijdrage van de Statenfractie van de SP m.b.t. het Jaarverslag 2007

Statenlid Eric Smeenk geeft commentaar op het Jaarverslag 2007 Provincie Overijssel.

Mijnheer de Voorzitter,

Voor ons ligt het Jaarverslag 2007. Mooi van opmaak, boeiend qua inhoud. De toonzetting is vrolijk en optimistisch; ik citeer:”Het jaar 2007 is op het terrein van de zorg in veel opzichten een goed jaar geweest. “Als je zo begint, dan moet je wel van goeden huize komen als je toch nog ergens iets van kritiek wilt laten horen!

Maar, het is niet allemaal vreugde wat de klok slaat. De samenstellers beginnen meteen met het drama van de wachtlijsten, en stellen terecht vast dat terugdringen van de wachtlijsten en het bevorderen van de doorstroom nog niet erg gelukt zijn. Mijn fractie heeft in het afgelopen jaar regelmatig aandacht gevraagd voor deze zaken, en zijn blij dat Statenbreed er maatregelen zijn afgesproken om het hele verhaal van het Jeugdbeleid in onze provincie soepeler en beter te laten verlopen. Het Jaarverslag spreekt daar ook over; het maken van analyses van het jeugdbeleid, het vaststellen van de nota “Nieuwe Bezems”, dit met als resultaat dat met een zelfde budget meer kinderen beter geholpen kunnen worden. Ook in de komende jaren zal mijn fractie deze ontwikkelingen kritisch blijven volgen, alhoewel we met de samenstellers van de nota van mening zijn dat we op de goede weg zijn.

In 2007 is, mede op aandringen van de SP fractie, tijdelijk extra aanbod voor crisiszorg mogelijk gemaakt. Gezien de stijgende problemen op het terrein van de zorg, pleit mijn fractie opnieuw om dit tijdelijke, extra aanbod een meer gestructureerde vorm te geven en het Bureau Jeugdzorg ook bij dit probleem extra te ondersteunen.

De Centra voor Jeugd en Gezin moeten komen met de aanpak Een gezin, een plan”” Mijn fractie heeft dat vanaf het begin toegejuicht, maar vraagt zich af hoe momenteel de actuele situatie is op dit terrein. Zijn inmiddels alle Centra gerealiseerd, hoe verloopt dat proces, zijn er problemen, zo ja, waar en wat kunnen wij qua ondersteuning daar aan doen?

Is er voldoende gebruik gemaakt vanuit het werkveld voor het in het Jaarverslag genoemde aanbod voor ondersteuning?

Met voldoening stelt mijn fractie vast dat de coördinatie van de Loverboy problematiek goed verloopt. Ook voor deze groep heeft mijn fractie zich, samen met o.a. de ChristenUnie hard gemaakt. Met belangstelling kijken wij derhalve uit naar de evaluatie van het Provinciale project Aanpak Loverboys dat voor de grote vakantie gereed zal zijn.

De aanpak van de rakproblematiek onder jongeren in onze Provincie steunt de SP fractie van harte. Wij pleiten voor een goed preventieproject, goede voorlichting op de scholen, en indien nodig een stevige aanpak van jongeren die onder invloed van drank maatschappelijk derailleren.

Eveneens steunt mijn fractie de Eigen Kracht Conferenties, echter met dien verstande (en wij hebben daar in deze Commissie meerdere malen aandacht voor gevraagd) dat deze EKC niets meer of minder zijn dan een in sommige gevallen bruikbaar instrument van hulpverlening.

In 2007 is tevens een start gemaakt met een aantal projecten uit de Dynamische Investerings Agenda. Wij hebben de motie Nijhof m.b.t. de Sociale Infrastructuur als Pijler van de Ontwikkelingsreserve gesteund en zijn benieuwd naar de voortgang van deze projecten. De in 2007 gemaakte prestatieafspraken met Bureau Jeugdzorg en andere zorgaanbieders zullen wij kritisch blijven volgen. Wij zijn en blijven van mening dat deze organisaties met regelmaat verantwoording af moeten leggen van de aan hun verleende gelden.

Helaas wordt in dit verslag maar met een enkel woord gesproken over Senioren in onze Provincie. Het Zilveren Kracht project verschijnt even ten tonele, maar wij zouden graag zien, en zullen ons daar in de komende jaren extra voor inzette, dat de Provincie, in overleg natuurlijk met de Gemeenten die daar uiteindelijk over gaan, een stevig beleid ontwikkelt dat ten goede komt van de steeds groeiende groep Senioren in onze samenleving. In de afgelopen maanden heb ik een aantal keren deelgenomen aan Ouderen debatten, en werd het mij duidelijk dat Senioren in onze provincie actie van ons verwachten, zeker voor wat betreft vrijwilligerswerk en andere activiteiten.

Hetzelfde geldt voor de mantelzorgers in onze Provincie. Van hen vernemen we niets in het jaarverslag, en mijn fractie betreurt dat zeer. Er komen steeds minder mantelzorgers, en door het drama van de afkalvende thuiszorg, wordt de behoefte aan zorg groter. Opnieuw vraagt de SP fractie hier aandacht voor.

Care en Crue spreekt de nota verder over. Een prachtige terminologie. De vraag is alleen hoe we die prachttermen vertalen naar de mensen in Overijssel. Meer voorlichting over deze begrippen zou o.i.I. geen luxe zijn! De ondersteuning van onder andere palliatieve zorg als punt van pijnbestrijding en stervens begeleiding spreekt ons aan. Wij pleiten er dan ook voor om deze vorm van zorg extra aandacht te geven.

Tot slot Voorzitter een enkele opmerking met betrekking tot Cultuur, Maatschappelijke Ontwikkeling en Integratie.

In het programma Landelijk Gebied zijn, mede met de steun van de SP fractie, een aantal DIA projecten opgenomen;

Sociale Infrastructuur

Sportaccommodaties

Basisinfrastructuur culturele voorzieningen

Het landgoederen festival

Streekcultuur, en

De Restauratie en revitalisering cultureel erfgoed en kerken.

Wij steunen deze initiatieven van harte, onder voorbehoud dat alle activiteiten toegankelijk zijn voor iedere inwoner van de Provincie, en niet voor een kleine, culturele elite. De SP pleit voor een laagdrempelig beleid dienaangaande, zodat een ieder van deze voorzieningen kan genieten, ongeacht maatschappelijke klasse en/of inkomen! Wij steunen van harte een goede sociale en culturele infrastructuur in stad en platteland.

Tot slot een opmerking over de bibliotheken in onze Provincie. Helaas zijn in het verleden diverse voorzieningen op dit terrein,met name op het platteland, weggevallen. Ik noem als voorbeeld de bibliobus die zoveel mensen voorzag van boeken en cd”s. Lezen en kennisvergaring maakt mensen, jong e oud, rijk. De SP ziet het als een taak van de Provincie om het realiseren van moderne, vrij toegankelijke bibliotheken met multimediale functies te promoten.

Namens de SP Statenfractie in Overijssel;

Eric J. Smeenk