SP stuurt open brief over Essent

27 mei 2008

SP stuurt open brief over Essent

Geachte heer Jansen en Rietkerk,

Gisteren, 21 mei, heeft provinciale staten op uw verzoek de geheimhouding over de informatie rondom de toekomststrategie van Essent, die door GS was opgelegd, bekrachtigd. De SP-fractie heeft zich daar tegen gekeerd. De SP wilde eerst in een openbaar debat op hoofdlijnen spreken over de principiële aspecten van de toekomstige mogelijkheden voor Essent.

Vandaag ontvingen wij in afschrift een open brief van u als mede-aandeelhouder van Essent, waarin u de positie van Essent schetst in de toekomst.

De SP bevreemdt het dat u de vrijheid neemt om publiekelijk de discussie aan te gaan middels een open brief aan het kabinet en dat u tegelijkertijd de statenleden de mogelijkheid ontneemt om hierover publiekelijk van gedachten te wisselen. Helaas heeft de meerderheid van de statenleden hiermee ingestemd. Maar het geeft geen pas om een besluit tot bekrachtiging geheimhouding aan de staten voor te leggen, terwijl u op datzelfde moment kennis hebt van het verzenden van een open brief over hetzelfde onderwerp en dit niet meldt aan de statenleden. Wij vragen ons af of u nu niet zelf de geheimhouding hebt geschonden en daarmee een strafbaar feit hebt gepleegd.

U blijkt trouwens een merkwaardige opvatting te huldigen over de rol van de volksvertegenwoordiging in Overijssel. Nu u met uw open brief de opgelegde geheimhouding eigenmachtig hebt geschonden, acht de SP-fractie zich ook niet langer gehouden aan deze opgelegde geheimhouding. Wij gaan er vanuit dat de opgelegde geheimhouding met onmiddellijke ingang is komen te vervallen en in de eerstvolgende statenvergadering wordt bekrachtigd. In de eerstvolgende commissievergadering van woensdag 4 juni kunnen wij alsnog in alle vrijheid publiekelijk de discussie voeren over de toekomst van Essent.
Energielevering is een van de meest cruciale levensbehoeften voor alle burgers. Het gaat alle burgers aan wat in de toekomst met energiebedrijf Essent staat te gebeuren. Het zou daarom een vanzelfsprekendheid moeten zijn dat de discussie over Essent in de openbaarheid gevoerd wordt en niet allen door u. Essent is van ons allemaal en de zon als toekomstige energiebron is dat ook.

SP-Overijssel