Standpunt Regiotaxi van de SP statenfractie

14 mei 2008

Standpunt Regiotaxi van de SP statenfractie

De provinciale SP vindt dat de regiotaxi voor gebruikers van het voormalige regulier OV op het platteland na forse aanloopproblemen maar matig presteert. Het duurt ontzettend lang voor problemen worden erkend en opgelost. Deze gebruikers betalen ook fors meer als in het begin, maar hebben geen alternatief en haken af.

Het reguliere OV op het platteland is verdwenen, of in het gunstigste geval is de frequentie teruggebracht. De regiotaxi als collectief vraagafhankelijk vervoer en aanvullend op het reguliere OV werkt de achteruitgang van het reguliere OV in de hand. Zou de regiotaxi het in de toekomst beter gaan doen dan is dat financieel niet op te brengen. De reguliere gebruikers van deze vorm van ‘OV’ worden uitgespeeld tegen de voormalige gebruikers van het zittend vervoer.

De SP statenfractie is niet voor afschaffing van de regiotaxi voor hen die niet met het reguliere OV kunnen, maar voor uitbreiding van het aantal reguliere spoor- en buslijnen en de frequentie ervan.