Geen megastallen in het buitengebied!

17 juni 2008

Geen megastallen in het buitengebied!

Door de indieners van het Burgerinitiatief over de LOG’s (landbouwontwikkelingsgebieden), waarvoor eerder dit jaar meer dan 7000 handtekeningen werden aangeboden aan Commissaris Janssen van Overijssel, werd op maandag 16 juni in de Oude Statenzaal aan de Diezerstraat in Zwolle een hoorzitting georganiseerd. Onder grote belangstelling van betrokken burgers, gemeenteraadsleden en statenleden werd door een zestal deskundigen ingegaan op de verschillende aspecten van megaontwikkelingen in de intensieve veehouderij.
Hoorzitting VROM

Namens Natuur en Milieu Overijssel pleitte Willem Seine voor een herbezinning op het reconstructieplan.

Dr. Waegemaeckers, consulent-arts infectieziektebestrijding, ging in op de volksgezondheidaspecten als antibiotica-resistentie en het risico van overspringen van virussen van dier op mens.

Dr. ir. Groot Boerkamp, hoogleraar Agrarische Bedrijfstechnologie in Wageningen, ging in op de (on)mogelijkheden van luchtwassers met betrekking tot ammoniak, geur en fijnstof.

Ir. F. van der Schans van het Centrum voor Landbouw en Milieu, had in opdracht van Milieudefensie een negental rapporten over megastallen nader bekeken en kwam tot de conclusie, dat deze niet bijdragen aan verduurzaming van de landbouw.

Mr. Bruil, bijzonder hoogleraar Agrarisch Recht in Groningen, ging in op de ruimtelijke ordening en kwam tot de slotsom, dat megastallen niet thuishoren in het buitengebied.

En tenslotte ging emeritus hoogleraar B. Needham uit Nijmegen in op de planologische aspecten van de intensieve veehouderij. Hij wees erop, dat de provincie een eigen beleid moet vaststellen en een helder signaal moet afgeven, dat gemeenten niet kunnen negeren. Hij eindigde zijn betoog met een uitspraak van de Groningse provinciale bouwmeester, dat er “provinciale bestuurders met power en wethouders met kloten” nodig zijn.

Kortom genoeg munitie voor de statenvergadering van 25 juni waar het burgerinitiatief opnieuw op de agenda staat.