Thuiszorgwerkers in actie bij gemeentehuizen

11 juni 2008

Thuiszorgwerkers in actie bij gemeentehuizen

Bron:TCTubantia
Honderden thuiszorgmedewerkers, ouderen en gehandicapten hebben woensdag met de SP een aantal gemeentehuizen 'bezet'. Daarmee protesteerden ze tegen wat zij de afbraak van de thuiszorg noemen. In Enschede sloten stakende buschauffeurs zich aan bij de actie „als steun voor de thuiszorg".
actie thuiszorg

De acties werden gehouden in elf steden: Enschede, Hengelo, Borne, Leiden, Bergen op Zoom, Den Haag, Zoetermeer, Hoorn, Helmond, Weert en Roermond. Sinds de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) verkeert de thuiszorg in turbulentie.

Volgens SP-Tweede Kamerlid Agnes Kant, die bij de actie in Leiden was, waren de acties „geslaagd”. Tijdens de acties werden aan de verantwoordelijke wethouders symbolisch de 85.000 handtekeningen overhandigd die zijn gezet onder de petitie 'Ja tegen goede thuiszorg en Nee tegen duizenden ontslagen'. Kant overhandigde de petitie woensdagmiddag aan staatssecretaris Jet Bussemaker (Volksgezondheid).

Gemeenten gaan sinds vorig jaar over de huishoudelijke zorg voor ouderen, zieken en gehandicapten. De thuiszorginstellingen leveren meer dan voorheen lichte huishoudelijke zorg aan cliënten. Op basis van het verleden hadden de instellingen duurder personeel ingehuurd voor zwaardere hulp in de huishouding. Daardoor is een aantal instellingen in financiële problemen geraakt.