Jagers leren kinderen schieten

15 september 2008

Jagers leren kinderen schieten

De SP heeft met afschuw kennis genomen van een luchtbukswedstrijd voor kinderen komende week in Balkbrug. Deze week wordt de Week van de WBE gehouden. WBE staat voor wildbeheereenheid en is een verhullende naam voor jagersvereniging. WBE Het Reestgebied organiseert woensdag 17 september op het landgoed ‘Den Hoogen Gaerde’ nabij Balkbrug, op de grens van Overijssel en Drenthe, een open dag speciaal voor kinderen. Een van de programmaonderdelen is schieten met een luchtbuks als wedstrijd voor de kinderen.

Wildbeheereenheden zijn met een charmeoffensief bezig om hun oude doelstelling, promotie van de jacht, onder een breed publiek te propageren. Dat jagers ongestoord kinderen daarbij kunnen beïnvloeden is onbegrijpelijk en verwerpelijk. Dat de gemeente Hardenberg, de politie IJsselland, de meewerkende scholen en de ouders zich hier niet van bewust zijn, is zorgelijk.

Luchtbuksen zijn allesbehalve speelgoed. Deze wapens zijn nu nog zonder vergunning te koop en worden steeds krachtiger. Het Landelijk Platform Vuurwapens spreekt van een ‘zorgelijke ontwikkeling’. Schietincidenten op scholen zijn een nieuw fenomeen. Landgoed ‘De Hoogen Gaerde’ valt onder de Natuurschoonwet en is daarmee publiek terrein. Op publiek terrein mag niet geschoten worden met een luchtbuks.

De SP Overijssel vindt het onbegrijpelijk dat de gemeente Hardenberg, de Politie IJsselland, de meewerkende scholen en de ouders tot op heden zich hier niet tegen verzetten. Het kan haast niet anders of zij zijn zich onvoldoende hiervan bewust. De SP roept betrokkenen op om dit onderdeel van het programma te schrappen.