SP stelt vragen over reizen van wethouders

2 september 2008

SP stelt vragen over reizen van wethouders

Uit de Stentor: Werkbezoeken van het gemeentebestuur van Raalte, roepen vragen op bij de SP in de gemeente. De partij wil voor halverwege deze maand, als de eerste reis op het programma staat, weten wat de relevantie is van de reizen en of er ambtenaren mee gaan.

Aanleiding voor de partij om de vragen te stellen zijn drie reizen die aanstaande zijn. Het gaat om een trip van de wethouders Ben Haarman en Yayeri Blijdestein op uitnodiging van regionaal afvalinzamelaar ROVA aan Zwitserland. ,,Hier zijn naar het schijnt geen kosten mee gemoeid voor de gemeente?'', vraagt de SP zich af. Van 1 tot en met 4 oktober gaan de wethouders Blijdenstein en Roger de Groot op studiereis naar Kopenhagen, op uitnodiging van de Vereniging Sport en Gemeenten.

De kosten hiervan bedragen volgens de SP 1200 euro per persoon.

En dan is er nog een reis van wethouder Gerard Elferink aan Gent, op uitnodiging van het Oversticht, de VNG en de provincie Overijssel, in het kader van inspiratiedagen op locatie, onder het thema ruimtelijke kwaliteit. De kosten bedragen 895 euro. ,,We zouden graag een toelichting willen op deze reizen op grond van de verordening rechtspositie wethouders en de gedragscode voor bestuurders van Raalte. Daarnaast willen wij weten of daarnaast ook nog ambtenaren meereizen en zo ja graag het aantal ambtenaren per reis, het doel van hun aanwezigheid en de kosten die daarmee gemoeid zijn'', aldus Willy Lourenssen.