Ommen verpatst ESSENT stiekem

29 maart 2009

Ommen verpatst ESSENT stiekem

De SP-statenfractie heeft met verbijstering kennisgenomen van de beslotenheid waarin de gemeenteraad van Ommen over Essent heeft gesproken. De SP wil daarom van de gemeenteraad van Ommen opheldering over de gang van zaken. De geheimhouding dient per direct te worden opgeheven en het besprokene moet via internet weer te beluisteren zijn. Gemeenteraadsleden hebben bij hun aantreden trouw belooft aan de grondwet en inwoners van Ommen moeten hun volksvertegenwoordigers kunnen vertrouwen dat niets in achterkamertjes wordt geregeld. “Excuus aan de inwoners van Ommen is dringend gewenst.” vindt SP-statenfractievoorzitter Lourenssen van de SP.

Afgelopen donderdag na afloop van de reguliere vergadering is de raad in beslotenheid door het College bijgepraat over het standpunt van B&W over de voorgenomen verkoop van aandelen Essent aan het Duitse RWE. Wanneer zelfs een standpunt van het College van B&W niet meer in het openbaar besproken kan worden, is de rol van de gemeenteraad totaal uitgespeeld en kunnen die hun biezen pakken. Een gemeenteraad die hiermee akkoord gaat heeft afgedaan volksvertegenwoordiging te zijn. Publieke belangen, zoals de energievoorziening, dienen door volksvertegenwoordigers met verve in de openbaarheid te worden verdedigd.

Uit alle onderzoeken blijkt dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders niets ziet in verkoop van onze publieke energiebedrijven. Een enkele provincie en steeds meer gemeenten, zoals Zwolle, zien niets in verkoop van energiebedrijven. De noodzaak daartoe is ook komen te vervallen nu de splitsing van energiebedrijven niet meer hoeft van de EU. Maar de meeste provinciebestuurders en wethouders hebben eurotekens in de ogen. Ze willen de boel nog voor de zomer verkopen. Wie hiertegen zijn stem wil laten horen kan terecht op de site www.zezijnnuts.nl
Ook afgelopen donderdag besloot de gemeenteraad van Raalte trouwens geen geheimhouding te leggen op de ter inzage gelegde stukken over Essent, vooruitlopend op de discussie die nog komen gaat.