'Essent-debat Overijssel is maar toneelstukje'

1 april 2009

'Essent-debat Overijssel is maar toneelstukje'

Bron De Stentor:

De koek is al hoog en breed verdeeld, zegt de SP in Overijssel.
Nog steeds is er in Overijssel geen publiekelijk debat gevoerd over de voorgenomen verkoop van Essent aan RWE - zoals het energiebedrijf het zelf in januari groots aankondigde. Overijssel kan als grootaandeelhouder een bedrag van 2,2 miljard tegemoet zien, als tenminste wordt ingestemd met de verkoop. "Dat debat zelf is inmiddels een spel voor de bühne", zegt Willy Lourenssen van de SP Statenfractie in Overijssel, " in werkelijkheid is de koek namelijk allang verdeeld".

De SP is landelijk gezien een tegenstander van de verkoop van nutsbedrijven als Essent en het statenlid in Overijssel neemt het agendapunt op de korrel, waarin de Staten vanavond moeten beloven om alle informatie omtrent Essent vertrouwelijk te behandelen. Omdat het bedrijfsgevoelige informatie betreft - heet dat formeel. "Welnee", zegt Lourenssen - "het is om toe te dekken, dat alles allang is geregeld met die verkoop". De gemeente Raalte weigerde de stukken inmiddels als 'geheim' te classificeren. Uit notities blijkt, dat de gemeente door de provincie begin dit jaar zijn uitgenodigd om met ' maatschappelijk relevante plannen' te komen, die met de Essent-opbrengst gefinancierd konden worden.

Gemeenten zijn ook mede-aandeelhouders van Essent - ze ontvangen uit verkoop ettelijke tonnen tot enkele miljoenen. Ongeveer tweederde van het vrijkomende bedrag willen de partijen op een spaarrekening zetten om het leuke extraatje straks niet te verliezen, dat ze jaarlijks aan Essent-divident krijgen uitgekeerd.
Gedeputeerde Staten stelden de burgemeester en wethouders op 13 februari het volgende voor: als zij de gezamenlijke Essent-opbrengst in provinciale projecten wilden stoppen (te denken valt aan nieuwe wegen) dan legt de provincie daar nog eens hetzelfde bedrag naast van het Overijsselse Essent-geld.
Dat is tegen het zere been van de SP. Willy Lourenssen: " Gemeenten lopen de kans gelden te missen als ze niet meedoen aan de verkoop. een vorm van bestuurlijke chantage." Want wie niet instemt met de verkoop blijft met lege handen staan - vreest de partij. Inmiddels is er veel bestuurlijk gekrakeel ontstaan over de verdeling van de centjes. het verlanglijstje dat de gemeenten bij de provincie hebben ingediend, kwam uit op een totaalbedrag van 980 miljoen. dat werd de provinciale bestuurders te gortig. Uiteindelijk bleek in een bijeenkomst van 23 maart dat er 120 miljoen te verdelen is uit de provinciepot. Kleinere gemeenten vrezen inmiddels dat ze met lege handen blijven staan, want dat potje lijkt nu vooral bestemd voor (Twentse) infrastructuur en projecten in grotere Overijsselse steden als Zwolle, Enschede en Hengelo.
Op 1 juli moeten de partijen het eens zijn, dan zal Provinciale Staten praten over de investeringen in Overijssel.