‘Essent was een beetje dom’

3 april 2009

‘Essent was een beetje dom’

Bron:Binnenlands Bestuur.
Als de gemeente Raalte vertrouwelijke informatie over de verkoop van Essent-aandelen laat lekken, wordt ze aansprakelijk gesteld voor de schade die daaruit voortvloeit. Daar heeft de aandeelhouderscommissie van Essent voor gewaarschuwd.

In een brief aan het college wijst de commissie op bedrijfsgegevens in bijlagen die niet mogen uitlekken. Vorige week besloot de gemeenteraad van Raalte echter dat de informatie wel openbaar kon worden. Als enige gemeenteraad in Nederland besloot Raalte de geheimhouding niet te bekrachtigen. Daarop stelt de commissie dat ze dan ook de informatie dan maar niet beschikbaar te stellen.

‘Het is wel een beetje dom van Essent om dit te doen’, vindt CDA-fractievoorzitter Henk Robben. ‘Ik neem aan dat er ook bij Essent juristen zitten en wel betere dan bij de gemeente of bij het CDA. Mensen die de Wet Openbaarheid van Bestuur (Wob) kennen, weten dat de raad dit moet bekrachtigen. Ze hadden de informatie dan sowieso niet moeten sturen.’

Essent heeft wel een relatie met het college, maar niet met de raad. ‘Zij gaan niet over de geheimhouding tussen het college en de raad. Als het college goede argumenten had voor de geheimhouding hadden we het wel bekrachtigd, maar die hadden ze niet. Het enige argument was dat de aandeelhouders het wilden.’ Dat Essent nu het college aanspreekt kan Robben wel begrijpen. ‘Het past in de verhouding en het spoort ook met de opstelling van het CDA wat betreft de bekrachtiging. Ik kan het wel plaatsen.’

De raad moet in staat zijn zijn eigen afweging te maken en dat is gebeurd, aldus Robben. ‘Het college kan niet anders dan de informatie niet beschikbaar te stellen aan derden.’ Dat Raalte de enige gemeente was die de geheimhouding niet bekrachtigde, heeft volgens Robben te maken met de bijzondere geschiedenis van de stad ten aanzien van geheimhouding. In 2006 werd Raalte gekappitteld door de Commissaris van de Koningin voor het lekken van informatie uit een vertrouwenscommissie over de toenmalige burgemeester Bolhuis naar De Stentor. ‘Willen wij nu ergens geheimhouding over, dan moet het wel iets te betekenen hebben. Nu waren er geen argumenten, dus ook geen bekrachtigng.’