Bonus Essent pervers gevolg splitsingswet

19 juni 2009

Bonus Essent pervers gevolg splitsingswet

Gisteren werd bekend dat Essent 5000 euro bruto gaat uitkeren aan haar medewerkers wanneer de verkoop aan RWE rond is. Essent wil hiermee de inzet in de afgelopen jaren waarderen van haar medewerkers. Dit heeft tot gevolg dat de werknemers van Essent die overgaan naar Enexis (zo’n 5000 personen) en Essent Milieu buiten de boot vallen.

Binnen Enexis is hierover veel commotie ontstaan omdat Enexis formeel nog een onderdeel is van Essent maar op het moment van uitkering niet meer. Een brief van de OR van Enexis hierover aan de aandeelhouders en directie is tot op heden niet beantwoordt. De SP constateert dat de gevolgen van de spitsingswet pervers uitpakt voor medewerkers. De ene helft krijgt wel een bonus de andere helft niet. De aandeelhouders (provincies en gemeenten) en directie van Essent hebben wat uit te leggen aan de medewerkers van het netwerkbedrijf Enexis. Hieruit blijkt dat de politiek en aandeelhouders een besluit hebben genomen met een wrang gevolg voor de personeelsleden van Enexis en Essent Milieu. Ook deze personeelsleden met soms een dienstverband van tientallen jaren verdienen net zo goed waardering voor hun jarenlange inzet.