Jan Marijnissen en de Meisjes van de Fabriek" trekt grote belangstelling

19 juni 2009

Jan Marijnissen en de Meisjes van de Fabriek" trekt grote belangstelling

In het prachtige museum TwentseWelle in de voormalige Enschedese rampwijk Roombeek vond gisteren de opening plaats van de expositie Jan Marijnissen en de Meisjes van de Fabriek.
jmlogoklein

Onder grote belangstelling werd de opening verricht door museumdirecteur Kees van der Meiden, samen met Henk van der Kolk, voorzitter van FNV Bondgenoten, en Jan Marijnissen, die als gastconservator deze tentoonstelling mede heeft vormgegeven.
De tentoonstelling bestaat uit twee delen. In 'De meisjes van de Fabriek' zijn unieke zwart wit foto's te zien die gemaakt zijn door de Arbeidsinspectie in de periode 1900 - 1950. Ze laten een beeld zien van de slechte werkomstandigheden, kinderarbeid, onveiligheid en de beroepsziekten onder de arbeiders. Ze tonen met ingetogenheid de toenmalige situatie van fabrieksarbeiders, onder andere in Twente.
In het tweede deel vertelt Jan Marijnissen bij de keuze uit de collectie van TwentseWelle over de dagelijkse strijd om het bestaan van de Twentse fabrieksarbeider. "Dit tonen, is" aldus Marijnissen, "met name van belang vanwege de vruchten die wij nu nog dagelijks plukken van de ongekend harde strijd voor betere arbeidsomstandigheden door die mensen."

FNV Bondgenoten voorzitter Henk van der Kolk, wees in zijn openingstoespraak op de voor deze tijd vrij ondenkbare harde strijd: dagenlange stakingen, uitputting van de stakingskas. Ook memoreerde hij dat de arbeiders destijds soms zelfs in opstand kwamen tegen de vakbondsleiding, door ze met stoelen te lijf te gaan.

tw-fnv
Henk van der Kolk voorzitter FNV refereert aan de vakbondsstrijd in Twente

TwentseWelle directeur Kees van der Meiden was bijzonder enthousiast over het resultaat, maar ook over de samenwerking met gastconservator Marijnissen, die "zich een uitstekende stagiair heeft betoond en met deze tentoonstelling dan ook vol lof geslaagd is."

tw-dir
TwentseWelle directeur Kees van der Meiden met zijn openingstoespraak

's Avonds was de tentoonstelling speciaal geopend voor SP leden uit Twente, die met tegen de tweehonderd belangstellend kwamen kijken en uitleg kregen van van der Meiden en Marijnissen.

TW publiek
honderden belangstellenden bij de opening