radicale koerswijziging in de organisatie van de Jeugdzorg

24 juni 2009

radicale koerswijziging in de organisatie van de Jeugdzorg

In de Jeugdzorg zijn (en we hebben dat met regelmaat in evaluaties vastgesteld) te veel schotten geplaatst. Het gevolg is dat er minder zorg beschikbaar is gekomen, de wachtlijsten zijn ontstaan en dat de kwaliteit van de Jeugdzorg achteruitgegaan is. Te veel kinderen wachten te lang op hulp.
De SP wil op korte termijn een radicale koerswijziging in de organisatie van de Jeugdzorg aan de hand van 6 punten welke zijn ingebracht door Statenlid Eric Smeenk tijdens de commissievergadering 17 juni 2009.

Bijdrage Eric Smeenk Commissievergadering 17 juni 2009:

ericVoor ons ligt de tussenevaluatie Nieuwe Bezems waarin het college ons informeert over de gang van zaken in de Jeugdzorg. Over de hele linie klinkt een opgewekte en zelfvoldane toon, maar er zijn hier en daar wel wat dingen die niet zo goed lopen(onvoldoende EKC, niet bereiken van gestelde doelen en prestatieafspraken.)

Een ander probleem is de constatering dat nog een aantal verbeteringen zijn aan te brengen in de crisis- of spoedzorg op het terrein van werkprocessen en werkafspraken.
Wederom stelt het College dat de wachtlijsten dalen. Deze bewering staat haaks op de mening van de directeur Bureau Jeugdzorg in Overijssel, die stelt in een interview in de Twentse Courant/Tubantia van 25 mei jl., dat de wachtlijsten in de jeugdzorg nog nauwelijks zijn afgenomen. In de laatste vier maanden konden slechts 600 namen van de landelijke lijst met 5500 jongeren worden geschrapt.
Waar ligt nu de problematiek? De Commissie “Zorg om Jeugd” onder ;leiding van CNV Voorzitter Rene Paas stelt dat er voldoende geld in de Jeugdzorg zit, dat is het probleem niet. Maar, zegt de Commissie, er wordt veel verspild door bureaucratie en versplintering van zorg.
Ook dat verhaal moet ons niet onbekend in de oren klinken. Daarnaast stelt de Commissie vast dat de Centra voor Jeugd en Gezin(inmiddels zo’n 60) de problemen in de Jeugdzorg niet verhelpen. Integendeel, de Centra dreigen zelf een nieuwe bestuurslaag te worden!

In het dagblad Trouw van maandag 15 juni jl., lezen we dat een op de tien jongeren in de zorg niet de hulp krijgt die nodig is. Het gaat om jongeren met ernstige problemen die langere tijd verschillende vormen van zorg nodig hebben. Die zijn landelijk en Provinciaal niet goed op elkaar afgestemd, waardoor de jongeren vaak moeten wachten op hulp als ze bijvoorbeeld moeten overstappen van de Jeugdzorg naar de GGZ.

In de tussenevaluatie waar wij vandaag over spreken Voorzitter, wordt de overbelasting van het veld met name genoemd als een struikelblok en stagnerende factor in de hulpverlening. Er is sprake van spankracht die onderling verschilt en een grote druk bij management en Stafafdelingen, zie de rapportage Rekenkamer Oost Nederland over de Jeugdzorg.

En Voorzitter, daar ligt nu net naar onze mening het grote probleem. De tussenevaluatie spreekt over koplopers en achterblijvers, een race in de toekomst zonder prijzen. De voorzitter van de reeds eerder vermeldde Commissie “Zorg om Jeugd”vergelijkt de Jeugdzorg met een borg spaghetti, een warboel aan regelingen, doorverwijzigingen, indicatiestellingen, voorzieningen en bestuurslagen…..

De evaluatie van de Wet op de Jeugdzorg die in November 2009 zal worden afgerond, zal tot wetswijzigingen leiden die gevolgen kunnen hebben voor de uitvoering van Nieuwe Bezems. We blijven dus naar voortsukkelen en ad hoc besluiten nemen, waarvan we niet eens weten wat daarmee in de toekomst gaat gebeuren. Een toelichting op die ontwikkeling van de Gedeputeerde stelt mijn fractie zeer op prijs!

Al jaren pleit de SP voor een cultuuromschakeling. De Jeugdzorg heeft grote behoefte aan mensen die meer hulpverlenen en minder achter de computer zitten. De bureaucratie tiert welig en het hulpverleningsstelsel wordt steeds ondoorzichtiger door allerlei instanties die langs elkaar heen werken. Dat heeft een desastreus effect op de hulpverlening.

De SP pleit al jaren voor opheffing van de Bureaus jeugdzorg. Steun en begeleiding moeten worden ondergebracht in laagdrempelige centra in de wijken. De hulpverleners moeten weer de touwtjes in handen krijgen en niet de bestuurslaag van de managers die ver van de praktijk functioneren!

Met zijn plannen voor het opzetten van Centra voor Jeugd en Gezin, heeft Minister Rouvoet een nieuwe, coördinerende laag gecreëerd, dus meer bureaucratie en onduidelijkheid

De SP wil op korte termijn een radicale koerswijziging in de organisatie van de Jeugdzorg aan de hand van 6 punten;

1) Minder formulieren en korter, meerdere vormen van hulp kunnen net zo goed in een en hetzelfde formulier worden aangevraagd.

2) Alle Bureaus Jeugdzorg gebruiken dezelfde formulieren. Als alle 15 Bureaus voor Jeugdzorg dezelfde formuleren gebruiken, wordt het uitwisselen van informatie en de overdracht van dossiers een stuk eenvoudiger.

3) Minder vaste controlemomenten. Er zijn bepaalde standaard controlemechanismen ontstaan die de hulpaanvrage aanzienlijk vertragen.

4) Afschaffen van eigen formuleren van de Zorginstellingen. De Instellingen die zorg aanbieden doen het hele werk van bijv. Bureau Jeugdzorg nog eens over met een eigen formulier Dubbel en zinloos werk!

5) Het Hulpverleningsplan Jeugdbescherming moet korter. Het gemiddelde formulier bestaat uit 16 kantjes. Dat zou naar 5 kantjes teruggebracht moeten worden.

6) Een landelijk werkend registratiesysteem, dat centraal onderhouden wordt.

De SP wil dat daar een einde aan komt.