SP stapt uit Hoor- en Adviescommissie van Provinciale Staten

9 juni 2009

SP stapt uit Hoor- en Adviescommissie van Provinciale Staten

De SP heeft haar vertegenwoordiger in de Hoor- en Adviescommissie van Provinciale Staten teruggetrokken uit ongenoegen over de manier waarop er door de Provincie is omgegaan met het Burgerinitiatief 'over de megastallen' bij Vroomshoop. Een burgerinitiatief heeft tot doel; burgers meer bij de politiek te betrekken, niet de burgers van de politiek vervreemden door procedures.

Op 26 maart 2008 hebben de heren J.A.Veldhuis en D.Bouma namens 7084 kiesgerechtigde inwoners van Overijssel een burgerinitiatief ingediend bij Provinciale Staten (Zie foto)

Het verzoek was gericht op herziening van het Reconstructieplan Salland-Twente op die onderdelen die betrekking hebben op landbouwontwikkelingsgebieden (LOG’s).

VROM? bij PS
Dhr. Veldhuis biedt de handtekeningen aan.

Op 25 juni 2008 hebben Provinciale Staten in meerderheid het voorstel van GS aangenomen om het reconstructieplan niet aan te passen.

Bij de brief van 14 augustus 2008 heeft de Stichting Vroomshoop en Omstreken een Mesthoop? (VROM? zie link) een bezwaarschrift ingediend tegen dit besluit van Provinciale Staten. Dit bezwaarschrift is voor advies voorgelegd aan de Hoor- en Advies-commissie van Provinciale Staten. Het advies van de commissie luidde als volgt:

“Wij adviseren om het bezwaarschrift van de Stichting VROM? Niet ontvankelijk te verklaren. De Stichting is geen belang-hebbende bij de weigering om het reconstructieplan aan te passen, omdat er door die weigering voor de Stichting niets verandert. De Stichting is evenmin belanghebbende voor zover het bezwaar zich richt tegen de manier waarop het burger-initiatief is behandeld. Het burgerinitiatief is ingediend door de heren Bouma en Veldhuis en niet door de Stichting als zodanig.”

Tijdens de vergadering van Provinciale Staten van 1 april hebben de heren Veldhuis en Bouma vervolgens op persoonlijke titel een bezwaarschrift ingediend tegen de gevolgde procedure met betrekking tot het burgerinitiatief.

Ook nu weer adviseerde de Hoor- en Adviescommissie de bezwaarschriften van de heren Veldhuis en Bouma niet ontvankelijk te verklaren, omdat ze niet tijdig waren ingediend. Door Provinciale Staten werd dit advies als hamerstuk aangenomen met uitzondering van de SP fractie die in een stemverklaring liet weten tegen het voorstel te hebben gestemd uit onvrede over de hele gang van zaken rond het burgerinitiatief. Bovendien heeft de vertegenwoordiger van de SP zich om diezelfde reden terug getrokken uit de Hoor- en Adviescommissie.