SP vraagt om actie van minister Cramer

7 september 2009

SP vraagt om actie van minister Cramer

Het ministerie van VROM moet zelf een onderzoek instellen naar de vervuilde grond die het Milieu Alarm Team heeft aangetroffen aan het Zwartepad in Stegeren. Daarom heeft Tweede Kamer lid Remi Poppe vervolgvragen gesteld aan de Minister.

Vervolgvragen van het lid Poppe (SP) aan de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer over afvaldumping bij wegwerkzaamheden aan de N36.

1. Hoe legt u de conclusie uit van het onderzoeksrapport van onderzoeksbureau TAUW waarin ze stelt dat het bodemvreemde materiaal in de depots niet overeen komt met het materiaal dat tijdens de terreininspectie op 10 augustus 2009 is aangetroffen en in dezelfde alinea nog resumerend constateren dat de partijen zoals deze in onderhavig onderzoek zijn onderzocht overeenkomstig zijn met de partijen uit het onderzoek zoals door Hunneman Milieu advies (kenmerk 2009072/2dh01) is uitgevoerd?

2. Kunt u in aanvulling op uw verhullende antwoord dat de partij afkomstig is van het Waterschap ook aangeven wat de exacte herkomst is van de grond zoals die nu in het talud van het viaduct verwerkt wordt? Is het juist dat die grond afkomstig is van meerdere locaties Is bij het bijeenbrengen van de grond van die verschillende locaties in het depot sprake van vermenging van gronden van verschillende kwaliteit?

3. Zijn de door de bewoners in de periode van aanleg van het talud ’s avonds en ’s nachts waargenomen transporten inderdaad transporten van grond voor het talud? Waarom vonden die ’s nachts plaats en is dat toegestaan?

4. Kan de Kamer inzage krijgen in de partijkeuringen van alle in het talud verwerkte partijen grond en een zo gedetailleerd mogelijk overzicht van al de uitgevoerde transporten route en tijdstippen?

5. Kunt u de VROM Inspectie een onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren naar hoe de aangetroffen vervuiling met medicijnen, morfine, injectienaalden, al jaren verboden landbouwgif, auto-onderdelen, verfresten, batterijen en accu’s, asbestgelijkende materialen, radioactieve rookmelders, patronen terecht heeft kunnen komen in de bovenlaag van het talud?

6. Wat verstaat u precies onder administratief toezicht waarmee de gemeente heeft de grondtransporten heeft gecontroleerd? Hoe ziet die vorm van toezicht er precies uit en acht u dat afdoende om malafide grondhandel te bestrijden?