Geheime stukken Luchthaven zetten de staten buitenspel

20 oktober 2009

Geheime stukken Luchthaven zetten de staten buitenspel

jrrlDe Statenfractie van de SP is van mening dat de staten van alles op de hoogte moet zijn om zo een goed besluit te kunnen nemen.
"We worden gewoon buitenspel gezet. We moeten zo snel mogelijk inzicht krijgen en zelf bepalen hoe 'geheimzinnig' de stukken zijn." Aldus Jean Rouwet, Statenlid SP.

Vanaf half juli tot 11 september hebben de twee plannen voor de ontwikkeling van het gebied rond de voormalige militaire luchthaven Twente ter inzage gelegen om een ieder de gelegenheid te geven zienswijzen in te dienen. Al die tijd is er sprake geweest van geheime stukken bij de betreffende plannen. Echter over het bestaan van deze stukken zijn de leden van PS nooit formeel geïnformeerd. Ook is ons nog onlangs gebleken, dat ook de griffie niet van het bestaan van deze geheime stukken op de hoogte was.

vragen aan college van GS:

1. Waarom zijn de leden van PS tot op heden niet geïnformeerd over het bestaan van geheime stukken behorende bij de Structuurvisies Gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente e.o?

2. Waarom zijn wij als Statenleden niet geïnformeerd over de wijze waarop en onder welke voorwaarden wij inzage kunnen krijgen in deze geheime stukken?

3. Kunnen de stukken van heden worden ingezien?