Kom naar de landelijke actie dag!

17 november 2009

Kom naar de landelijke actie dag!

De FNV organiseert 21 november manifestaties in Assen, DEVENTER, Eindhoven en Rotterdam tegen de verhoging van de AOW-leeftijd. De SP roept iedereen op om mee te doen.
Kom naar de actiedag!

Op 21 november zijn er vier regionale manifestaties van de FNV tegen het verhogen van de AOW-leeftijd. De bijeenkomsten vinden plaats tussen 11:00 en 13:00 uur. In Deventer is de manifestatie op het Grote Kerkhof. Muziek door ‘De zingende Fresia’s. Agnes Jongerius (voorzitter FNV) Henk van de Kolk (voorzitter FNV Bondgenoten) zullen in ieder geval spreken. De FNV zet ook bussen in. Vakbondsleden kunnen gratis met deze bussen mee. Kijk hiervoor op www.fnv.nl/crisistelijf We verwachten van alle afdelingen dat ze zich maximaal inzetten om
een maximaal aantal mensen naar de manifestaties te krijgen. We hebben speciale flyers gemaakt die mensen oproepen aanwezig te zijn. Ze zijn te bestellen via SPnet. Inmiddels hebben meer dan 150.000 mensen onze volkspetitie ondertekend. We mikken op 250.000 als
eindtotaal vóór de behandeling van de wet in de Kamer in december of januari. Ook daarna gaat de discussie nog door, want dan zijn de uitzonderingen en andere bepalingen aan de orde. Ga dus vooral door met het ophalen van handtekeningen! Bijvoorbeeld bij de acties op
21 november kunnen we er heel veel extra ophalen.

Waarom moet de AOW op 65 blijven?
De regering schetst doemscenario’s om de verhoging van de AOW-leeftijd als onvermijdelijk te verkopen. Hieronder de feiten.
De AOW is betaalbaar, ook in de toekomst
Sinds invoering van de AOW door minister Suurhoff in het kabinet Drees in 1957 is het aantal 65-plussers aanzienlijk gestegen. Nu zijn er vier werkende per gepensioneerde, over 30 jaar zullen er naar verwachting ongeveer twee werkende per gepensioneerde zijn. Het is juist dat hierdoor een steeds groter beroep wordt gedaan op de AOW. Het is echter niet juist om te zeggen dat het de werkenden meer geld zal kosten. De groeiende groep 65-plussers zorgt er namelijk ook voor dat de inkomsten uit belastingen over pensioenen fors zullen stijgen. De SP
vroeg bij de begroting voor 2009 aan minister Donner deze cijfers en inderdaad, die belastinginkomsten over de aanvullende pensioenen zijn ruim voldoende om het stijgende aantal AOW-uitkeringen te betalen. Volgens het Centraal Plan Bureau (CPB) stijgen de AOW-uitgaven tot 2040 met 3,5% van het Bruto Binnenlands Product (BBP). De stijging van de belastinginkomsten over pensioenen loopt volgens het CPB op tot 3,7% van het BBP in 2040. De AOW blijft dus betaalbaar.
Het kabinet wil de rekening van de crisis naar de toekomst schuiven
Iedereen die op 1 januari 2010 jonger is dan 55 jaar loopt in de toekomst twee jaar AOW mis. Dat is ruim €25.000. Zij betalen dus de rekening. De rekening van de crisis zal dus jongeren hard treffen. Er zijn nu ruim 650.000 55-plussers afhankelijk van een arbeidsongeschiktheid of werkloosheidsuitkering. Als de AOW-leeftijd verhoogd wordt naar 67 moeten deze uitkering ook 2 jaar langer worden betaald. Net als de AOW moeten deze uitkeringen door de werkende mensen van dat moment worden opgebracht.
Iedereen die wil doorwerken kan dat al
Iedereen die wil doorwerken na 65 jaar mag dat nu ook al. We moeten het niet verplichten. De weinige ouderen die op hun 65ste nog werken en daarna willen doorgaan, doen dat nu ook al. Daarvoor is geen hogere AOW-leeftijd nodig. Voor hen is er financieel voordeel omdat zij bovenop het loon een AOW-uitkering krijgen en omdat zij geen premies voor werknemersverzekeringen hoeven te betalen en daardoor netto meer verdienen.
Kleine winst levensverwachting wordt ontnomen
De gemiddelde levensverwachting bij geboorte is door afname van de sterfte onder kinderen en jongeren sinds de invoering van de AOW met bijna 8 jaar toegenomen. De levensverwachting van een 65-jarige is sinds de invoering van de AOW in 1957 met maar 4 jaar toegenomen. Verhoging van de AOW-leeftijd tot 67, maakt deze extra tijd voor de helft ongedaan. Dat door de vooruitgang meer mensen kunnen genieten van hun oude dag is geen reden om de AOW-leeftijd te verhogen. We leven niet om te werken, maar werken om te leven. Een hogere AOW leeftijd vergroot ook de klassenongelijkheid. Mensen met een laag inkomen leven gemiddeld 5 jaar korter en kampen 15 jaar eerder met een als slecht ervaren gezondheid. Verplicht langer doorwerken vergroot dat verschil alleen maar. Het aantal mensen dat gezond de pensioenleeftijd haalt, zal dus door de verhoging naar 67 afnemen.
Kiezersbedrog
CDA, VVD, Christen Unie en de PvdA waren de bij de laatste verkiezingen in 2006 nog mordicus tegen verhoging van de AOW-leeftijd. Nu in een keer niet meer. Zelden wordt op zo’n grote schaal kiezersbedrog gepleegd. De SP stelt voor de plannen eerst aan de kiezers voor te leggen.
De plannen van het kabinet zijn a-sociaal
Het kabinet heeft inmiddels een concreet plan op tafel gelegd om de AOW-leeftijd te verhogen. Het basis idee van de AOW, een algemene basisvoorziening voor ouderen om de rest van het leven niet in armoede te slijten, wordt bij het oud vuil gezet. Het kabinet zegt dat het ervoor zorgt dat mensen die niets kunnen missen niet worden geraakt door dit plan, maar niets is minder waar. Werknemers die 42 jaar gewerkt hebben en doorwerken tot 65 jaar (minimaal 3 dagen in de week) kunnen straks kiezen om met hun 65e te stoppen. De rest van het leven ontvangen zij dan een uitkering die 6,5% tot 8% lager is dan de huidige AOW. Stoppen met 65 jaar met een lagere uitkering is dus alleen een mogelijkheid voor mensen met genoeg geld.
Bedrijfspensioen wordt geroofd
Nu is het mogelijk om te stoppen met werken voor je 65ste. Dat wordt betaald uit zelf gespaard geld bij de pensioenfondsen. De regering wil dit onmogelijk maken. Om je pensioen op hoogte te krijgen moet je door tot je 65ste.
Geen draagvlak
De AOW als symbool van solidariteit tussen oud en jong wordt gesloopt. En er is totaal geen draagvlak voor dit plan, niet bij de mensen in het land, niet bij de vakbonden en niet bij de middelgrote en kleine bedrijven. Uit alle peilingen blijkt dat de meerderheid van de mensen geen verhoging wil van de AOW-leeftijd. Toch gaat het kabinet door.
Mensen met zware beroepen worden niet ontzien
Mensen met een lichamelijk zwaar beroep moeten na 30 jaar van hun werkgever lichter werk krijgen. Krijgen ze geen aanbod dan moet de werkgever geld in een fonds storten, zodat zij vanaf 65 tot 67 een aanvulling krijgen op de verlaagde AOW-uitkering. Werknemers die het aanbod afwijzen worden verplicht om tot 67 door te werken of zullen door de lagere uitkering in armoede vervallen. Met andere woorden: Alleen de mensen die op hun 65ste nog een zwaar beroep hebben, mogen dan eerder stoppen met werken, het zware werk gaat ondertussen gewoon tot 65 jaar door. De overgrote meerderheid van de mensen haalt dat niet.
Wat is een zwaar beroep?
Het kabinet zegt uitzonderingen te maken voor zware beroepen. Antwoord op de vraag wat een zwaar beroep is wordt door de regering niet gegeven. Voor veel mensen is het met 65 genoeg, ook al zijn ze geen stratenmaker of bouwvakker. Wat te denken van verpleegsters, leraren, mensen met onregelmatige werktijden, buschauffeurs, politieagenten, bosarbeiders, lassers, onderhoudsmonteurs en ga zo maar door. In deze 24-uurs-economie zijn er nauwelijks nog lichte beroepen. Daarom moeten mensen met 65 gewoon AOW krijgen. En eerder kunnen stoppen op grond van CAO-afspraken.
Zorgen voor elkaar wordt bestraft
Er zijn veel vrouwen en mannen die enkele jaren niet werken omdat zij zorg dragen voor een ziek familielid, kind of partner. Of omdat zij enkele jaren voor hun kinderen willen zorgen. Zij moeten allemaal door tot 67. Zorgen voor elkaar wordt zo bestraft door pas twee jaar later een AOW-uitkering te krijgen. Bovendien vergeet dit kabinet dat 65-plussers heel belangrijk zijn in het vrijwilligerswerk. Hen door laten gaan zorgt ervoor dat we één van de pijlers onder onze samenleving kapot maken.
Wat wil de SP?
Dat er moeilijke tijden aankomen ontkent niemand. Het kabinet kiest ervoor te bezuinigen door de AOW-leeftijd te verhogen. Zo draaien mensen die part noch deel hebben aan de oorzaken van de crisis op voor de rekening. De SP wil dat niet laten gebeuren.
Schaf hypotheekrente af voor huizen met een schuld boven een miljoen
De hypotheekrenteaftrek zorgt ervoor dat mensen die het meeste hebben, het meeste voordeel behalen. De schuld boven een miljoen op je huis mag je nog steeds aftrekken van de belasting. Maar waarom moeten we met z’n allen het villabezit subsidiëren? Deze aftrek afschaffen scheelt op termijn heel veel geld en op deze manier kunnen we ook de hypotheekrenteaftrek blijven garanderen voor gewone mensen met gewone huizen.
Multinationals moeten gewoon belasting betalen
De vakgroep fiscaal recht van de Universiteit Utrecht heeft op verzoek van het televisieprogramma Zembla berekend dat de multinationals ongeveer 16 miljard euro per jaar te weinig belasting betalen. Als je bedenkt dat dit kabinet vier miljard wil besparen met de verhoging van de AOW-leeftijd dan is de berekening snel gemaakt. Multinationals moeten net als burgers en het midden en kleinbedrijf gewoon belasting gaan betalen.
Schaf de JSF niet aan
De regering wil graag dat Nederland peperdure nieuwe gevechtsvliegtuigen koopt. Kosten, 6 miljard. Deze vliegtuigen hebben we helemaal niet nodig. De F16 kan nog jaren mee. De zogeheten ‘voordelen voor de economie’ zijn er niet of nauwelijks.
Mensen aan het werk helpen die nu niet aan de bak komen
Op dit moment werken twee op de drie mensen tussen de 60 en 65 jaar niet. Van de 64-jarigen werkt nog maar 13%. De overgrote meerderheid is afgedankt of arbeidsongeschikt. Veel van hen solliciteren zich suf, maar werkgevers willen ze niet hebben. De ruim één miljoen mensen die onvrijwillig aan de kant staan moeten aan het werk worden geholpen, daar is de winst te behalen. Minder uitkeringen en extra inkomsten.
Overigens is er geen enkel bewijs voor de stelling dat door een hogere AOW-leeftijd de arbeidsdeelname omhoog gaat, zoals minister Donner beweerd. Er is geen enkel onderzoek dat laat zien dat het verhogen van de pensioenleeftijd zorgt voor meer mensen aan het werk. Werkgevers nemen geen ouderen aan. Verplicht doorwerken tot 67 zal voor velen vooral verplicht doorsolliciteren worden.
Wat moet er met de AOW-leeftijd gebeuren?
Het is ongewenst en onnodig om de AOW leeftijd te verhogen. De SP wil dat 65 gewoon 65 blijft. Daarom zijn wij voor het plan ‘Drees’. Iedereen, ongeacht het arbeidsverleden krijgt vanaf 65 jaar een AOW-uitkering. In al zijn eenvoud is dat nog altijd de beste manier om ouderen in een beschaafd land de rust te gunnen waar ze recht op hebben. Iedereen die wil doorwerken kan dat. En iedereen met een zwaar beroep die eerder moet stoppen krijgt deze mogelijkheid door VUT- en prepensioenregelingen zoals geregeld in de CAO.