Astbestweg? Saneren mag geen einddatum hebben!

18 januari 2010

Astbestweg? Saneren mag geen einddatum hebben!

Tijdens de commissie vergadering heeft Jean Rouwet vragen gesteld over het saneren van asbest.

De eerste vraag had betrekking op de sanering van asbestwegen.
Enige maanden geleden heeft Gedeputeerde Staten op aandringen van Provinciale Staten een brief gestuurd aan Minister Cramer van Verkeer, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM) over de sanering van asbestwegen.

Aanleiding voor deze brief was het feit, dat na sluiting van de aanmeldingsperiode per 1 september 2009 is gebleken, dat ondanks alle inspanningen van de Provincie zeer veel betrokkenen zich niet hebben aangemeld voor een derde ronde voor sanering van asbestwegen. De vraag aan de Minister is dan ook wat er nu moet gebeuren met deze niet aangemelde asbestwegen. De SP is in elk geval van oordeel, dat ook deze asbestwegen in het belang van de volksgezondheid gesaneerd dienen te worden. Het wachten is op antwoord van de Minister.

De tweede vraag ging over de verwijdering van asbest bij verbouw en sloop van woningen en andere gebouwen.

Gebleken is, dat er al sinds juni van vorig jaar een rapport ligt op het Ministerie van VROM met verontrustende gegevens over de verwijdering van asbest bij verbouw of sloop van woningen en andere gebouwen.

Uit dat rapport blijkt dat er op grote schaal de hand gelicht wordt met de regels en voorschriften op dit gebied.

SP Tweede Kamerlid Remi Poppe Heeft inmiddels hierover vragen gesteld aan de Minister van VROM.

Voor de SP Statenfractie was dit aanleiding om aan de Gedeputeerde te vragen naar de situatie in Overijssel op dit gebied. Omdat dit ter vergadering niet bekend was, werd toegezegd om dit nader te laten uitzoeken.