Vliegveld Twente blijft onhaalbaar, onnodig en ongewenst!

16 juni 2010

Vliegveld Twente blijft onhaalbaar, onnodig en ongewenst!

lht nee

In december van het vorige jaar werd het eerste plan weggestemd. De crisis die daardoor ontstond tussen de collegepartijen werd ruim een maand later bijgelegd in een nieuw coalitieakkoord. In een motie werd vervolgens vastgelegd aan welke kaders een nieuwe visie zou dienen te voldoen. De vraag is dus of het nu voorgelegde statenvoorstel een juiste vertaling is van deze door de meerderheid van de staten aangenomen motie.

Het antwoord hierop zal in de eerste plaats door de collegepartijen moeten worden gegeven en dan met name door de Partij van de Arbeid. In de Twentse Courant Tubantia van gistermorgen werd verteld, dat er verdeeldheid heerst binnen de fractie. Met grote belangstelling zie ik dan ook uit naar het uiteindelijke standpunt of naar de verschillende standpunten en naar de argumenten daarvoor.

jrWat de SP fractie betreft kan ik vertellen dat ons standpunt over een luchthaven in Twente de afgelopen tijd niet is veranderd. Wij zijn nog steeds van mening, dat een burgerluchthaven in Twente onhaalbaar, onnodig en ongewenst is.

Onhaalbaar, omdat de aanhoudende kritiek van vele wetenschappers en deskundigen op de onderbouwing van de plannen ons alleen maar heeft gesterkt in de opvatting dat een burgerluchthaven in Twente een onhaalbare zaak is.
Het schrappen van de tekst op pagina 69 dat “een financiële impuls nodig is om de tender haalbaar te krijgen en daarmee de luchtvaart in Twente te kunnen starten” zogenaamd om misverstand te voorkomen kan niet wegnemen dat deze passage niets aan duidelijkheid te wensen overlaat: zonder financiële impuls geen tender.
Dat wordt ook nog eens bevestigd in de Tubantia van vandaag door een van de onduidelijke kandidaten die verklaart, dat zonder de garantie van verplaatsing van chartervluchten van Schiphol naar Twente en zonder belastingvoordelen voor chartermaatschappijen “geen enkele investeerder brood zal zien in deze luchthaven”.

Een luchthaven in Twente is verder ook onnodig, omdat er in het gebied van de Euregio al een luchthaven aanwezig is. En er bovendien een aanbod ligt van de Duitse buren om de verbinding met deze luchthaven Münster Osnabrück vanuit Twente per spoor en via de weg belangrijk te verbeteren.
En overigens zijn wij van mening, dat de hogesnelheidstrein vanwege milieuoverwegingen een goed alternatief is voor vliegen binnen Europa.

Een luchthaven in Twente is wat ons betreft ook ongewenst, omdat wij altijd al voorstander zijn geweest van een alternatieve ontwikkeling van het groen hart van Twente, waarbij gezondheidszorg en hitech, recreatie en toerisme centraal staan.

Kortom het zal duidelijk zijn dat de SP ook niet zal instemmen met dit nieuwe plan voor een luchthaven in het groen hart van Twente.

Toch hebben we nog een paar vragen over het voorliggende voorstel

Waarom is er met betrekking tot de prijs voor de grond van rond de 30 miljoen euro geen voorwaarde opgenomen in de overeenkomst met het rijk, dat deze prijs zal worden aangepast als er geen exploitant gevonden wordt en er geen luchthaven gerealiseerd zal worden.

De dezelfde vraag geldt voor de 15 miljoen euro voor de versnelde aanleg van EHS. Afgezien van dat dit een ontzettende hoge prijs is voor de toegevoegde EHS is ook hier de vraag of dit geld wel versneld moet worden uitgegeven als er geen exploitant komt en er geen luchthaven gerealiseerd wordt.
Met andere woorden eerst zal er een exploitant moet zijn gevonden alvorens er uitgaven gedaan kunnen worden voor de realisering van een luchthaven.

En overigens blijven wij van mening, dat de bunkerstrip binnen de EHS moet worden gehandhaafd. De Enschedese Raad heeft op dit punt een amendement aangenomen en zo ook de Staten, echter het voorstel van GS werd verworden en daarmee ook het aangenomen amendement, daarom zal het amendement opnieuw door de SP aan de staten worden voor gelegd.

Ten slotte, zou ik kort willen stilstaan bij het ontijdig overlijden van Marijke van Campen en bij haar grote inzet voor de Stichting Alternatieven Vliegveld Twente en de strijd voor een groene ontwikkeling van het hart van Twente.