h

Gemeenten behoud de strippenkaart!

9 september 2010

Gemeenten behoud de strippenkaart!

De Overijsselse SP-fractie is voor de zomer een meldpunt voor OV-chipkaartgebruikers begonnen. Bij het meldpunt kunnen reizigers hun ervaringen en klachten over de kaart kwijt. Niet alleen in Overijssel maar in heel Nederland regent het klachten.
gvdv"Tot onze schrik bereikte ons vorige week het bericht dat de provincie Overijssel en de Regio Twente voornemens zijn om per 18 november de OV-chipkaart volledig in te voeren en hier aanstaande donderdag 9 september een verzoek daartoe aan de Minister van Verkeer en Waterstaat te sturen. Het afschaffen van de strippenkaart heeft verstrekkende gevolgen voor reizigers en het is dan ook onverantwoord om dit op zo'n korte termijn te doen zonder het democratische toezicht dat bij een dergelijk besluit past." Aldus Gezina van der Ven, statenlid SP Overijssel

De SP vraagt alle betrokken gemeenten hun invloed aan te wenden op het besluit om binnen drie maanden de strippenkaart af te schaffen. Om die reden heeft SP Overijssel een brief verstuurd met daarbij een 15-stappenplan om tot een fatsoenlijke afschaffing van de strippenkaart te komen.

Het besluit om nu binnen drie maanden de OV-chipkaart in te voeren is onverantwoord omdat het systeem nog helemaal niet klaar is om als enige betalingsmiddel voor het openbaar vervoer te functioneren. Er zijn nog teveel technische problemen en reizen met de OV-chipkaart is voor te veel reizigers aanmerkelijk duurder. Het is onduidelijk in hoeverre deze problemen tijdens de zomer opgelost zijn. Landelijk spelen er ook nog dusdanig veel problemen met het systeem van de OV-chipkaart dat invoering op dit moment tot een chaos zou leiden. Een groot deel van de reizigers is nog niet bekend met de OV-chipkaart. Bij grensoverschrijdend vervoer komt het nog altijd voor dat OV-chipkaarten niet gebruikt kunnen worden en voor gebiedsgebonden abonnementen is nog geen oplossing gevonden. Het is dus nog niet voor iedereen mogelijk om met de OV-chipkaart te reizen, maar de andere betalingsmiddelen worden wel al afgeschaft. Dit levert een onwerkbare situatie op. Om dergelijke problemen bij de volledige invoering van de OV-chipkaart te voorkomen hebben we een 15-puntenplan geformuleerd met voorwaarden om een geslaagde invoering mogelijk te maken. Zolang niet aan deze voorwaarden voldaan is kunnen wij niet instemmen met het afschaffen van de strippenkaart, en wij hopen daarbij op uw steun te kunnen rekenen.

15-PUNTENPLAN VOLLEDIGE INVOERING
OV-CHIPKAART PROVINCIE OVERIJSSEL EN REGIO TWENTE

Toegankelijkheid
1. De OV-chipkaart is volledig geschikt voor gebruik door alle groepen reizigers, inclusief gehandicapten en blinden/slechtzienden
2. De OV-chipkaart wordt door minstens 75% van de reizigers gebruikt
3. Ook bij grensoverschrijdend vervoer kan gebruik gemaakt worden van de OV-chipkaart
4. Abonnementhouders krijgen geen boete wanneer zij binnen hun abonnement reizen maar niet ingecheckt hebben

Tarief
5. Reizen met de OV-chipkaart is gemiddeld genomen voor reizigers niet
duurder dan reizen met de strippenkaart en grote verschillen daarbij tussen
gemeentes worden voorkomen
6. Alle kortingen en kaartsoorten zijn ook verkrijgbaar op de OV-chipkaart, inclusief dalurenkaartjes
7. Per reis wordt één keer het opstaptarief betaald
8. De aanschafprijs van een OV-chipkaart bedraagt niet meer dan de kostprijs
9. Bij diefstal, verlies of defect van de OV-chipkaart worden abonnementhouders schadeloos gesteld ten aanzien van de extra reiskosten in de overbruggingsperiode

Privacy & Veiligheid
10. Het besluit tot vervanging van de huidige chipkaarten is genomen en binnen 2 jaar zijn veilige OV-chipkaarten verkrijgbaar
11. De OV-chipkaart is voor het personeel minstens even veilig, overzichtelijk en controleerbaar als de strippenkaart en menselijk toezicht blijft overeind
12. Ook voor anonieme OV-chipkaarten zijn kortingsvarianten beschikbaar en de provincie Overijssel en de Regio Twente zal zich hard maken voor het verkorten van de bewaartermijn van alle reisgegevens tot 1 jaar

Techniek
13. De in- en uitcheckpoortjes functioneren ten minste 95% van de tijd naar behoren
14. Alle reizigerstransacties zijn binnen 24 uur in te zien in het online transactieoverzicht
15. Reeds bekende technische problemen als de overgang naar het kortingstarief om 9 uur, GPS-problemen met het herkennen van bushaltes en reizen met een gebiedsgebonden abonnement zijn opgelost

U bent hier