CateringPROTEST: het moet eerlijker!

10 februari 2011

CateringPROTEST: het moet eerlijker!

De provincie heeft - naar gebleken is - interne plannen voor de reorganisatie van de eigen catering op het provinciehuis. Daar werken nu 9 mensen die daarbij aan de kant gezet dreigen te worden. Het provinciebestuur wil de catering extern gaan uitbesteden.

Afgelopen januari werd de SP benaderd door een aantal cateringmedewerkers van het provinciehuis. Zij werken, soms al vele jaren, bij de provincie in vaste dienst. Zij maken permanent overuren. In beoordelingen worden zij vaak geroemd om hun prestaties en inzet. Nu dreigen zij, door de plannen om per 1 mei a.s. de catering uit te besteden, na een aantal jaren met een slechtere CAO en slechtere pensioenregeling te worden opgescheept. Vacatures worden de laatste jaren ingevuld door uitzendkrachten. Bij uitbesteding heeft dit trouwens ook gevolgen voor de arbeidsvoorwaarden van de uitzendkrachten.

De SP heeft daarom de afgelopen statenvergadering een motie ingediend om het uitbesteden stop te zetten en ondersteunende diensten weer in de eigen organisatie onder te brengen. Deze heeft echter geen meerderheid gekregen. Er is door andere partijen vooral vertrouwen uitgesproken dat het college dit op een goede manier afhandelt. Tot nu toe is er niet gecontroleerd hoe het college dit heeft behandeld maar toch zullen alle partijen nu extra alert moeten zijn, of de controlerende taak wordt niet serieus genomen.

De cateringmedewerkers hebben ons geïnformeerd over hun ergernis hoe er met hen wordt omgegaan door de werkgever, de provincie. De gesprekken hebben nooit het karakter van overleg terwijl de onzekerheid al speelt vanaf april vorig jaar. Er dreigt een arbeidsconflict en ons werd gevraagd of wij als Statenleden misschien iets konden doen. De wijze waarop de provincie de catering wil uitbesteden aan een cateraar heeft bij de cateringmedewerkers kwaad bloed gezet. Primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden worden verslechterd. Zij missen een respectvolle behandeling in deze kwestie en zijn kwaad over het ter discussie stellen van de kwaliteit van hun huidige werkzaamheden.

De SP gaat er vanuit dat in de komende voorstellen ook de organisatorische en financiële consequenties voor de provincie en haar werknemers helder in beeld worden gebracht. Maar zover komt het mogelijk niet. Er gaan steeds meer stemmen op het uitbesteden stop te zetten en ondersteunende diensten weer in de eigen organisatie onder te brengen.
Maar voor het zover is zullen de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden voortvloeiend uit de collectieve arbeidsvoorwaardenregeling provincies (CAP) dienen te worden nagekomen.
Een cruciaal punt: Bij een reorganisatie waarbij minder dan 10 personen zijn betrokken zou de werkgever kunnen volstaan met een melding bij de bonden, waardoor niet met de vakbonden hoeft te worden overlegd. Intussen is zoveel duidelijk geworden dat dit standpunt van de provincie niet te handhaven is. Ook bij een melding kan de bond om overleg vragen en dan dient dit te worden toegestaan.