STATENFRACTIES VRAGEN EXTRA OVERLEG MET GS

22 februari 2011

STATENFRACTIES VRAGEN EXTRA OVERLEG MET GS

De Statenfracties van SP, SGP en Solidara pleiten voor een ingelaste vergadering om de uitbesteding van de cateringactiviteiten met de gedeputeerden te bespreken. De discussie over uitbesteding speelt al jaren en is de afgelopen maanden in een stroomversnelling geraakt. Cateringmedewerkers hebben naast de vakbonden inmiddels ook de politiek ingeschakeld.

De cateringmedewerkers zijn er niet gerust op dat hun overstap naar een externe cateraar komend voorjaar zonder forse verslechteringen gepaard gaat. Zowel hun arbeidsvoorwaarden als pensioenvoorziening dreigen fors achteruit te gaan. Het arbeidsconflict tussen de provincie en de cateringmedewerkers escaleert. AbvaKabo FNV en CNV Publieke Zaak dagen de provincie eerdaags mogelijk in kort geding voor de rechter. De drie Statenfracties nemen geen genoegen met de maandag ontvangen mededeling dat de provincie later dit voorjaar met nadere voorstellen komt. Toezeggingen uit 2009 zijn nog niet nagekomen. Het lijkt er veel op dat de lagere ambtenaren in ondersteunende diensten bij externe partijen worden ondergebracht, zonder dat Provinciale Staten daar formeel toestemming voor hebben geven. Naast de catering zijn andere diensten binnenkort ook mogelijk aan de beurt om uitbesteed te worden zoals de ICT. De fracties vermoeden dat eerst de uitbesteding van de catering intern wordt afgewikkeld en daarna de Statenfracties de gelegenheid wordt gegeven om er over te spreken als mosterd na de maaltijd.