stop op verdere uitbesteding!

24 maart 2011

stop op verdere uitbesteding!

De fractie van de SP in de Provincie Overijssel wil dat alle nieuwe uitbestedingsplannen van het provinciebestuur worden stilgezet tot deze eerst door Provinciale Staten zijn behandeld. Hiermee wil de partij voorkomen dat er, zoals recent bij de catering medewerkers van het provinciehuis, hoogoplopende arbeidsconflicten ontstaan omdat werknemers worden geconfronteerd met verslechterde arbeidsvoorwaarden.

Enige tijd geleden besloot het provinciebestuur de cateringdiensten in het provinciehuis te willen uitbesteden aan een extern bedrijf. De bestaande medewerkers zouden dan naar dit bedrijf over moeten bij begin van de uitbesteding. In februari stelde de SP al vragen over een dreigend conflict tussen vakbonden en college over de arbeidsvoorwaarden hierbij. Het college stelde dat er weinig aan de hand was. Inmiddels is de situatie verder geëscaleerd en lijkt de uitbesteding in ieder geval voorlopig geen doorgang te vinden. Voor de SP is dit een logisch moment om een politieke discussie te voeren over uitbesteding en reorganisatie binnen de provincie.

ffklllSP fractievoorzitter Frank Futselaar: “Naar aanleiding van de vastgelopen onderhandelingen stelt het college dat eventuele uitbesteding van de catering zal worden meegenomen in toekomstige organisatiewijzigingen. Dat lijkt te duiden op nog meer uitbesteding en outsourcing. Wij willen eerst een politiek debat over de wenselijkheid van dit soort uitbesteding, voor we links en rechts mensen op straat gaan zetten.”

De SP is zeker niet per definitie tegen bezuinigingen op het provinciaal ambtenarenapparaat. Futselaar: “Je moet altijd kritisch kijken naar je eigen organisatie. Maar het valt wel op dat het altijd de mensen die toch al het slechtst verdienen zijn die moeten inleveren. Inkrimpen prima, maar laten we dan eerst eens kijken naar de hoogste inkomens in het provinciehuis. Als je een boom wilt snoeien, kun je ook beter aan de top beginnen”. De SP vindt dat Provinciale Staten dit soort prioriteiten vast zouden moeten leggen voor reorganisaties plaats vinden.